PSV Netwerk
vrijdag 21 juli 2017 - 20:36                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

PSV Forums » PSV en haar historie » Vroegâh

HR

Deze topic is open en bestaat uit 1 pagina: 1

HR

tijn0
Vedette

Vak: -
Droomaankoop: -
Reg.: 23 april 2008

[Onder de noemer "Ode aan" of "Those were the days", wat hier schijnbaar staat, tegenwoordig]

Hier spreekt een gup, althans, zo voel ik mij soms. Komt ook door internet, alle verhalen van weleer die je hier terugleest, supporters voor wie Park en Lee niet de eerste Koreanen waren in het rood-wit, verhalen over een PSV-stadion met hekken en open hoeken. Of wacht, dat laatste heb ik zelf ook nog meegemaakt.

Sowieso waren die hekken een indrukwekkend gezicht, toen ik nog een babygup was. Stoere, volwassen mannen die als kinderen zo blij erin sprongen, nadat we weer eens scoorden. Zag je niet bij andere clubs. Dat vond ik zeker intimiderend. In mijn heel erg verre herinnering meen ik terug te vinden dat een NOS-verslaggever daar nog een snerende opmerking over maakte, na een goal tegen Newcastle United voor de Champions League, maar toen was ik 8, dus vergeef mij het als ik ernaast zit.

En de open hoeken, dat weet ik ook nog goed van de eerste paar wedstrijden die ik bezocht. Dat je de stad er tussendoor kon zien, zeker bij een zomerse zaterdagavondwedstrijd.

Sowieso waren dat wereldwonderen, die eerste wedstrijden. Wat je altijd op televisie zag, bleek plotseling echt te zijn. Arthur Numan die onderuit werd gehaald in, zo zagen mijn vader en ik eenvoudig op AA, het strafschopgebied, maar de scheidsrechter die de bal erbuiten legde. Niet dat het ertoe deed, Jaap Stam streepte de bal even gemakkelijk in het netje. Daarbij zouden we later leren dat het voor hem niet eenvoudiger zou worden, vanaf 11 meter.

Een van de mooiere herinnering vind ik ook wel Jan Heintze. Tuurlijk Luc Nilis is mijn eeuwige nummer 1 en Ruud was toen wereldklasse, maar Jan was zijn eigen soort PSV. Gek genoeg wist ik die op waarde te schatten, want een sexy voetballer was hij niet. Misschien komt het doordat ik verwekt werd, ergens in het gouden jaar van PSV en dat de liefde voor Heintze daarmee doorsijpelde in mijn hart, maar ik heb te weinig verstand van biologie om die theorie te kunnen toetsen op waarheid.
Diens afscheid vond ik weergaloos, ik kan de druk achter mijn jongensoogjes zo weer voor de geest halen, al moet ik 14 zijn geweest, dus dan is het minder cool. Volgens mij werd Good Riddance gedraaid, van Green Day. Eerste keer dat ik het nummer hoorde, zal bij het horen ervan sindsdien altijd aan Heintze blijven denken.

Brengt mij al snel bij Kezman, die in die afscheidswedstrijd, PSV - FC Utrecht, een penalty binnenschoot. Of van Bommel, want ik maakte met mijn camera - dat was toen een kwestie van timen, duimen en even wachten totdat het rolletje verwerkt was, voordat je wist of de foto ook gelukt was - een foto precies van het moment dat Kezman de bal onder de keeper doorschoof. Van Bommel en één á twee supporters op Oost hadden de armen in de lucht, de rest hield nog even de adem in. Die foto staat nog op dezelfde plek in mijn oude slaapkamer, bij een oude PSV-sjaal en meer troep die ik toen verzameld had.

Stuk voor stuk prachtige herinnering, met dank aan onze club. Dat sprongetje dat je hart maakte, als je de ellenlange trap had beklommen met de PSV Flits in je hand en stiekem door de poort al naar het veld kon gluren, waar het grandioze geluid van uitgelaten supporters je tegemoetkwam als een vloedgolf. Deden we toen al aan PSV-muntjes? Denk het niet.

En nu mag ik het mijn dochter bij gaan brengen, alles met haar herbeleven. Je kunt toch bijna geen mens een groter plezier doen dan de liefde voor PSV?
HRHR
HR

ziege maar ook zagge
WK Ster

Uit: Eindhoven - Stratum West
Reg.: 14 maart 2003

Wat een mooie post tijn0

Ik was vroeger ook groot fan van Heintze! Nooit gezeur, altijd keihard werken en met resultaat, bij hem kwam er bijna niemand langs. Ik meen me ook te herinneren dat hij supersnel was, die hele linkerflank was gewoon van Jan, punt uit :ja

Veel PSV plezier met je dochtertje! :pul
(dat biertje dan voorlopig alleen nog even voor jou he)

Nog 1 memory dan: voor de wedstrijd verzamelen bij de Banaan. Ik en mijn vriendjes waren nog te jong voor bier maar daar maakten die échte L-side mannen geen probleem van, we hoorden er gewoon bij. Als er klappen uitgedeeld moesten worden dan deden zij dat wel :B

[Dit bericht is veranderd door ziege maar ook zagge (op 12 juli 2017 19:27:09).]
HR
HR

PCGC
Mister PSV
Brons PSV Netwerk Cup 2004 op 't veld

Uit: Gold Coast
Vak: West - H
Reg.: 27 februari 2003

quote:HR
tijn0 schreef:

En nu mag ik het mijn dochter bij gaan brengen, alles met haar herbeleven. Je kunt toch bijna geen mens een groter plezier doen dan de liefde voor PSV?
HR
Dat is prachtig! Hoe oud is ze?

Die van mij (20 maanden) wijst nu naar de minidress welke in de badkamer hangt en zegt: WeesVee en geeft dan een kusje! Prachtig! :psv
HR
HR

tijn0
Vedette

Drie maanden, dus ze beseft nog niet hoe leuk ze PSV vindt ;). Ze heeft nu PSV schoentjes en een sjaal met wantjes.
HR
HR

Skele Wie Wau
Speler buitenlandse topclub

Uit: Helmond
Reg.: 14 februari 2006

tijn0 schreef:

Drie maanden, dus ze beseft nog niet hoe leuk ze PSV vindt ;). Ze heeft nu PSV schoentjes en een sjaal met wantjes.
HR
Nog proficiat met je dochtertje, je hebt haar toch zeker meteen Phoxy Foxtrot lid gemaakt als goede vader nie? :B

[Dit bericht is veranderd door Skele Wie Wau (op 13 juli 2017 11:16:53).]
HR
HR

Revolinho
Internationale topspeler

Uit: Den Haag
Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 1 september 2004

Mooi hoor!
Geniet van elk moment wat komen gaat, ze worden zo snel groot...

Ik heb PSV dan niet met de paplepel ingegoten gekregen, omdat mijn pa in 1971 met zijn broers en zussen naar Nederland kwam en toen zag hij een speler van een andere Nederlandse club een van de besten ter wereld worden. Ze settleden allemaal verspreid over Den Haag en Amsterdam, dus het waren qua club-aanhang een soort split personalities geworden. Ik schijn ergens in 1984/1985 aanwezig geweest te zijn bij de enorme rellen in het toenmalige Zuiderpark-stadion, toen hij me voor het eerst meenam naar een voetbalwedstrijd tussen zijn 2 favoriete teams. Dat was toen even rennen en duiken, maar vanaf 1987 probeerden we het weer en gingen we bijna wekelijks met een hele groep naar ADO.

Maar toen ik rond 1987/1988 bewuster voetbal begon te beleven, ontstond de nieuwe magie toch op TV. Ik herinner me een penaltieserie, witte shirts, een beker die omhoog ging en vlak daarna vage wedstrijden van Oranje, met een gekke kopbal van Kieft tegen Ierland en van Basten tegen Rusland. Andre Hazes schalde ook overal door de speakers, terwijl we iedere dag met neefjes voetbalplaatjes verzamelden. Prachtige herinneringen.

En toen zag ik opeens een heel klein donker mannetje die ik al meteen heel goed vond, eigenlijk alleen maar omdat ik toch een soort sympathie had gekregen voor die club met dat rode shirt. Maar het bleek dat niet alleen ik hem goed vond, IEDEREEN was dol op hem. Heb hem ooit nog van enkele meters dichtbij mogen aanschouwen bij ADO, totdat mijn ooms het 10 minuten voor tijd voor gezien hielden bij een 1-4 achterstand. Vlak bij de auto hoorden we nog gejuich van heel ver en de stadionspeaker dat het 1-5 was geworden (doelpuntenmaker! Kieft). Bekend verhaal verder natuurlijk, maar in 1992 had ik het als 12-jarige toch heel moeilijk toen ik besefte dat hij ook voor een andere club kon gaan spelen. Kan me nog herinneren dat er bij zijn vertrek een clip werd afgespeeld van zijn beste momenten, met 'please don't go' van Frankie goes to Hollywood. Moeilijk.

Het kabbelde voort, in ieder geval heb ik de liefde voor PSV door kunnen geven aan mijn broertje, we zijn 2 strijders in een familie die verder niks van PSV moet hebben. Heerlijk!

Echter, de allerleukste tijd, ook omdat het prive ook een geweldige tijd was, was vanaf 2002 tot 2008. Ik kwam in 2002 voor het eerst in het stadion, voor een jubileum wedstrijd en wie was daar ook bij? Dat geweldige kleine mannetje dat ons allemaal zoveel mooie momenten heeft geschonken. Ik heb daarna geweldige momenten gekend, ook gewoon in Eindhoven zelf met wat leuke dames destijds :B

Kezman was de held in die tijd, ik was in ieder geval bij de laatste thuiswedstrijd van 2003-2004 tegn ADO, toen hij volgens mij een panenka penalty miste maar toch nog scoorde. Na afloop de welbekende Waterreus-Koeman blunder van de stadionspeaker. In 2004 was ik ook bij de beslissende wedstrijd tegen Arsenal thuis, waardoor we dat geweldige seizoen overwinterden in de CL. Uiteindelijk behaalden we de halve finale (krijg nog kippenvel als ik aan Lyon thuis denk), de dubbel en nog 3 titels erachteraan.

Ach PSV, wat ben je mooi

:psv :pul
HR
HR

NeedPants
Vaste waarde PSV 1

Uit: Rotterdam (veels te veel feyenooiters :D)
Reg.: 8 januari 2008

Wat een prachtige verhalen mensen!

Tijn0 nog van harte gefeliciteerd!

Mijn tijd met PSV begon later dan de meesten hier. Ik ben 28 jaren jong en heb ik mijn jeugd nauwelijks voetbal gekeken of beleefd. Mijn ouders waren niet echt sportfans. Mijn moeder eigenlijk helemaal niet, en mijn vader keek wel eens voetbal maar alleen als er niks anders op TV was. Mijn ma had dan toch geen zin in televisie en ging een boek lezen oid. En ja als mijn vader dan een club moest noemen waar hij "het meest" fan van was, dan was het ajaks.. al moet ik eerlijk zeggen dat hij in zijn leven twee wedstrijden in een stadion heeft gezien. Allebei met mij, allebei van PSV en we zaten op dezelfde rij als het lege stoeltje van meneer Frits, die toen net was overleden. Wat een geweldige man was dat overigens! En wat een prachtige plaatsen.

In de periode voor mijn negende levensjaar woonden we in Breda en daarna in Geldrop, vlak bij Eindhoven. De straat uit links en daar stond een kast van een villa van ene Pieter van de Hoogenband ;) Ik zat toen in de jeugd van PSV, alleen niet in de voetbaljeugd, maar bij PSV schermen :B . Bovendien speelde ik vanaf mijn zesde zowel cello als dwarsfluit (ik kon niet kiezen). Ik had daarmee weinig tijd voor de voetbalsport. Daarnaast moet ik toegeven dat ik geen bijzondere sportieve aanleg heb. Ik las boeken van 12+, hoe meer hoe beter, ik maakte muziek en speelde graag met lego. Dat was hoe ik mijn tijd doorbracht.

Dit veranderde toen ik op mijn negende met mijn ouders naar Italië verhuisde. Dit was in 1998. Aanvankelijk was het natuurlijk even wennen, maar in 2000 kocht mijn vader een nieuwe computer en ik mocht als zoonlief zijnde een computerspel uitkiezen in de winkel om te spelen. Ik koos EURO 2000, met volledig Italiaans commentaar. Olanda (Nederland) was ook van de partij. De uitspraak van de namen was geniaal, de broertjes de Boer heetten de Beur, Kluivert was Cloivoert en ga zo maar door. Alleen maakte ik veel meer goals met ene Van Nistelrooij, wiens naam opvallend goed werd uitgesproken. Ook werd ik steeds meer thuis in het Italiaans en maakte ik de voetbalgekte mee op straat in het jaar 2002. Iedereen wist het zeker, Italië zou wereldkampioen worden. En toen kwam ene Guus Hiddink met Zuid-Korea en iedereen was muisstil. Tenminste, voordat alle hel losbrak. En ik thuis kijken naar het Nederlandse commentaar achteraf. Guus Hiddink, wondertrainer, visionair, held! Oh en hij gaat vanaf volgend seizoen PSV trainen. Heey, was dat niet waar vNistelrooij speelde? Niet meer, niet meer, nu stond er ene Kezman. Het was moeilijk te geloven dat vNistelrooij nog beter was... Die tijden. Ene Waterreus op goal, André Ooijer, Wilfred Bouma, Kevin Hofland, Jan Vennegoor (of was het Hesselink?), Mark van Bommel, Arnold Bruggink, Ernest Faber, Remco van der Schaaf, Theo Lucius, oh en ene Haas Jan Stuntelaar zoals mijn pa hem noemt. Daarnaast ook de buitenlandse enclave met Mateja Kezman, Dennis Rommedahl, Johann Vogel, Kasper Bogelund, Young-Pyo Lee, Ji-Sung Park, Leandro, Jan Heinze, Adil Ramzi, Eric Addo enne Georgi eh (al sla je me dood, het klinkt een beetje als "ga toch fietsen", wederom tnx pa!). Ik ging kijken naar PSV door Hiddink, ik bleef kijken door Gomes, door Alex, door vBommel, Cocu en ja, door Afellay!

Ik ben twee keer in ons mooie stadion geweest voor een wedstrijd in die tijd. Ik woonde toen nog in Italië maar had door vakantieperioden (Pasen in Italië is 2 weken vrij op de middelbare school, die arme Nederlanders met hun lang weekend :D ) de mogelijkheid om erbij te zijn. Volgens mijn geheugen was het 10 april 2006, toen we kampioen werden door de 1-1 tegen FC Groningen (FARFAAAAN!) en eind oktober tegen Galatasaray in de CL, met goals van Timmy Simons en Aruna Koné. Een unicum in de NL geschiedenis, 4 wedstrijden in de groepsfase CL en al geplaatst voor de knock-out fase! En ik mocht het meemaken, wat een mazzelpik :tong

Dat is de tijd die voor mij bekend staat als vroegâh. Ik ben het overigens eens met alle 70plussers hiero. Vroegâh was alles beter. Ik mis het nog steeds, die periode. Elk seizoen hoop ik het weer precies zo te ervaren. Ik leerde voetbal kennen, PSV kennen, het was alsof je voor het eerst verliefd wordt. Maar dan zonder het gebroken hart. Het klopt nog steeds, het klopt nog steeds voor PSV!

[Dit bericht is veranderd door NeedPants (op 15 juli 2017 03:08:15).]
HR
HR

kloosje
Talent jeugd PSV

Vak: Oost - XX
Reg.: 16 augustus 2005

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 16 juli 2017 om 20:14:09.  Profiel  Stuur een privébericht  Lid van PSV Fans United   Lid van Supportersvereniging PSV   Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR
Tijn, gefeliciteerd.

Ik heb je verhaal en je voornemens met veel plezier gelezen.
Bij ons thuis gaat het wel iets anders. Ik heb vanuit het vak de nodige baby psv kleren gekregen. Die hebben ze ook gedragen. (Dochter van 3,zoon van 1.)

Ik probeer juist mijn snotneuzen zo min mogelijk van psv mee te geven. Psv is mijn passie, ik hoop dat zij hun eigen passie gaan vinden. Ik hoop dat dat psv wordt, maar niet omdat pappa voor psv is.
Het mag ook ballet of hockey worden. En zelfs als het hopelijk toch voetbal wordt, prima. Mogen ze zeld kiezen voor welke club. Hopelijk voor psv, maar als ze voor ajax kiezen houd ik ook van ze. Ik zou zelfs stiekum trots zijn, omdat ze hun eigen keuzes maken.

Hier dus juist expres geen psv opvoeding. Het enige dat mijn kinderen meekrijgen van psv, is dat pa de volgende dag op de bank ligt.

[Dit bericht is veranderd door kloosje (op 16 juli 2017 20:30:28).]
HR
HR

tijn0
Vedette

kloosje schreef:

Hier dus juist expres geen psv opvoeding. Het enige dat mijn kinderen meekrijgen van psv, is dat pa de volgende dag op de bank ligt.
HR
:B

Ik ga het er ook niet met de paplepel inslaan, maar als ik iedere week PSV op de tv kijk, dan zal er toch al gauw meegekeken gaan worden en met een beetje mazzel leidt het ene dan tot het andere :).

Het "Phoxy Foxstrot" lidmaatschap laat ik bijvoorbeeld ook nog even wachten ;).

Leuke verhalen verder!
HR
HR

RIO
Mister PSV

Uit: Amsterdam
Reg.: 19 februari 2000

Hier ook geen PSV opvoeding. Lekker vrij laten. Wel een sportieve opvoeding. Elke dag druk druk druk.
HR
HR

Johnnie Walker
Speler buitenlandse topclub
Winnaar Play-offs Klassement Soccer Netwerk VoVo 2009/2010

Uit: Nuenen
Vak: Zuid - B
Reg.: 13 februari 2006

Mijn eerste PSV herinnering dateert uit het jaar 2000. Of het ook daadwerkelijk mijn eerste wedstrijd was, dat weet ik niet zeker. Maar het is absoluut mijn eerste PSV herinnering.

Mijn vader en opa gingen al decennia lang samen naar PSV kijken. Mijn opa had veel last van reuma en kon net op de dag van de kampioenswedstrijd niet uit bed komen. Mocht ik als 7-jarig mannetje mee. Weet nog heel weinig van die wedstrijd, op één moment na. Een moment dat ik nooit zal vergeten en waar denk ik ook mijn liefde voor PSV vandaan komt.

Ook toen zaten we al op vak B en de eerste helft speelden ze onze kant op. Ik herinner me een voorzet vanaf de rechterkant, recht voor onze neus dus. De bal ging niet naar de 5-meter lijn, maar meer naar achter, door de lucht, richting de zestien. Daar staat iemand die deze bal uit de lucht op de slof neemt. Het geluid dat de bal maakte op de voet van Nilis is het mooiste geluid dat je kan horen in een voetbalstadion. Helaas raakte de bal de kruising, maar ik weet nog dat ik met grote ogen verbluft naar Nilis stond te kijken. Als 7-jarige kon ik niet geloven dat iemand een bal zo kon raken. Wát een voetballer.

Sindsdien kreeg ik mijn eigen seizoenskaart, maar het is niemand gelukt om Nilis voorbij te streven als mijn favoriete speler. Mijn opvoeding was wel PSV gericht, maar door Nilis is alles pas echt begonnen.

Vanaf 1:30 het moment van Nilis

[Dit bericht is veranderd door Johnnie Walker (op 17 juli 2017 14:17:34).]
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 1 pagina: 1

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

PSV Forums » A - PSV Forums » PSV en haar historie » Vroegâh

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Gratis lid worden

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

PSV Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

PSV Poll

In welke linie moet PSV nu als eerste versterking halen?

Doel
Verdediging
Middenveld
Aanval
Geen mening

HR

VoVo

Van de PSV-fans denkt 89,1% dat Feyenoord wint van Vitesse. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om PSV Netwerk nog beter te maken.