PSV Netwerk
vrijdag 24 maart 2017 - 05:21                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

PSV Forums » Sfeer in het stadion » Sfeertopic 2016/2017

HR

Deze topic is open en bestaat uit 13 pagina's: « 1 ... 7 8 9 10 11 12 13 »

HR

Red-White-Army
Selectiespeler PSV 1

Uit: De Aftrap
Vak: Noord - T
Droomaankoop: Alex Rodrigo Dias da Costa
Reg.: 23 mei 2012

Wat moest dat doek eigenlijk voorstellen? Zelden zo'n slechte sfeeractie gezien. Neem aa dat deze niet door LM gemaakt was?
HRHR
HR

Daniodasilva
Toeschouwer

Vak: Oost - X
Droomaankoop: -
Reg.: 1 februari 2015

quote:HR
Red-White-Army schreef:

Wat moest dat doek eigenlijk voorstellen? Zelden zo'n slechte sfeeractie gezien. Neem aa dat deze niet door LM gemaakt was?
HR
Jawel, het ging fout door de uitvoering van de mensen op het vak. Bordjes niet omhoog houden, vlaggen niet gebruiken. Hierdoor was maar de helft zichtbaar van wat er was klaargelegd. Een sfeeractie is voor 75% afhankelijk van de bereidheid van de mensen op het vak om deze mee uit te voeren.
HR
HR

berkie
Talent jeugd PSV

Vak: -
Reg.: 10 september 2002

EHV Football Factory schreef:

Het is gewoon trekken aan een dood paard. Er staan teveel mensen die week in week uit schaapachtig voor zich uit staan te kijken. Op X/W staan maximaal 30 supporters die er echt voor lijken te willen gaan. Dat is nog geen 1% van de totale stadioncapaciteit. Ik vraag me werkelijk waar af, is het nou echt te veel gevraagd om 1 keer in de 2 weken 1,5 uur lang gas te geven?? En ja, de wisselwerking tussen enerzijds het vertoonde spel en anderzijds de sfeer is een belangrijke factor. Toch wordt dit veel te snel als excuus aangegrepen om een verklaring te geven aan de matige sfeer die al seizoenen lang heerst. Tekenend waren overigens die jonge mannetjes op de trap. Velen van ons zouden hier een goed voorbeeld aan moeten nemen. Het lijkt wachten op een nieuwe generatie supporters. Eentje die zich niet verschuilt achter duizend en een smoesjes om niet hun bek open te trekken.
HR
Precies dat excuus kennen we nu wel. Er is ook nog iets van het elftal er overheen tillen. Ook al is het een slap zooitje met voorspelbare onlogische wissels.
Heel die zogenaamde show vooraf werkt ook omgekeerd evenredig aan de sfeer! Knipperende lichten? Geregisseerde rookpluimen ? Opstelling met vlaggen? Simply the best, wat NIEMAND meezingt? Hoempa muziek ? Wat is het doel van dit alles? Er zit ergens bij PSV iemand die dit allemaal héél leuk vind en teveel 'rechten' heeft waardoor dit allemaal gebeurd. Heb je dat allemaal verwerkt met daarbij ook nog in de rij staan voor een gruwelijke slechte catering mag je als supporter zelf aan de slag....

Dan kun je natuurlijk lekker wijzen naar de ongeïnspireerde hap op het veld, je kan ze er ook overheen halen of met massaal cynisme 'Philip neem je rotzooi mee' (is ook sfeer) terecht wijzen. Of anti-sfeer richting de tegenstander, altijd goed :B . Al geeft zo'n leeg uitvak daar ook geen input aan ( maar dat is alweer een excuus :slaap )
Naast dat je sfeer zelf kunt bepalen is het wel duidelijk dat PSV er onder leiding van een stel stewards, die zelf geen seizoenkaart kunnen betalen, er alles aan doet om voetbalsfeer eruit te halen.
HR
HR

tirzah
Vedette

Reg.: 14 april 2008

Monty Python schreef:

De sfeer hangt wel degelijk samen met het vertoonde spel. Saai, doods voetbal, je wordt er echt lam door geslagen merk ik om me heen. Los daarvan is 30 erg weinig dat is maar promille van het stadion.
Wat is er trouwens gebeurd met het zingen van het clublied om 19:13 ?
HR
Dat van het clublied viel me ook op. Zelfs dat kan niet meer?

Ben het niet met je eens dat het gebrek aan sfeer geweten mag worden aan het vertoonde spel. Ook in fases waarin PSV wel degelijk aanzette, was het muisstil op West,Noord en Zuid en was slechts een klein groepje op Oost te horen.

Bij iedere poging om de boel wakker te schudden door mee te zingen kwamen er niet meer dan pakweg 5 of 10 stemmen in heel het vak die me bijvielen.
De rest zat schaapachtig voor zich uit te kijken.

Gullit noemde ons ooit bioscooppubliek; momenteel halen we zelfs dat geluidsvolume niet meer. :\(
HR
HR

PSVCocu
Debutant Oranje

Vak: Noord - U
Droomaankoop: Lucas Piazón
Reg.: 28 december 2013

Ik had je van te voren wel kunnen vertellen dat de mensen nauwelijks mee doen met zo'n sfeeractie. Het idee was goed de uitvoering schandalig, zeker voor een 'sfeertribune'.

Het ligt wel degelijk aan de wedstrijd die je voorgeschoteld krijgt, maar daarnaast denk ik dat het veel scheelt welke mensen er op de tribune staan. Bij de CL heb je toch andere mensen op de tribunes dan normaal. En dan kan het wel. Natuurlijk speelt de wedstrijd ed mee maar dat is niet het enige. We zullen het zien, hoe de sfeer is tegen Ajax.
HR
HR

koetje
Legende

Uit: Helmond
Vak: Noord - SS
Reg.: 7 juni 2006

tirzah schreef:

(...)

Gullit noemde ons ooit bioscooppubliek; momenteel halen we zelfs dat geluidsvolume niet meer. :\(
HR
Wij zijn bioscooppubliek:

http://nos.nl/uitzending/23228-nos-studio-sport-eredivisie.html

Check 8:35 :D
HR
HR

Red-White-Army
Selectiespeler PSV 1

Uit: De Aftrap
Reg.: 23 mei 2012

tirzah schreef:

(...)

Dat van het clublied viel me ook op. Zelfs dat kan niet meer?

Ben het niet met je eens dat het gebrek aan sfeer geweten mag worden aan het vertoonde spel. Ook in fases waarin PSV wel degelijk aanzette, was het muisstil op West,Noord en Zuid en was slechts een klein groepje op Oost te horen.

Bij iedere poging om de boel wakker te schudden door mee te zingen kwamen er niet meer dan pakweg 5 of 10 stemmen in heel het vak die me bijvielen.
De rest zat schaapachtig voor zich uit te kijken.

HR
Het clublied begon ook genant te worden.. Normaal haakt iedereen na het 2e couplet af maar de laatste tijd (toen het nog wel gezongen werd) viel het na 2 zinnen van het 1e couplet al stil.. :crap
HR
HR

sANDERRRRr
Veelbelovend talent PSV o19

Uit: Tilburg
Droomaankoop: Arjen Robben
Reg.: 16 maart 2011

Clublied zou ik ook niet meer doen, te gênant voor woorden in thuiswedstrijden. Uit wordt het nog massaal gezongen en dat moeten we zeker zo houden.
HR
HR

RAW_RWA
Speler Jong PSV

Reg.: 2 december 2014

Wat ik persoonlijk in ons stadion mis is een anti-sfeer, de hier valt niets te halen mentaliteit. Juist tegen de tegenstander, tegen de scheidsrechter als die een kut beslissing neemt. Maar juist als daar mensen beginnen te schreeuwen dan begint LM weer op die trommel(s) te rammen.

Vroeger kwam deze sfeer nog wel eens uit de hoek van S-T-U maar daar lijkt ook niet veel meer te gebeuren.

Daarnaast gaat het gewoon nooit gebeuren dat 100% van Oost meedoet, met een beetje geluk kom je op 1/3e die actief mee gaat doen. Let eens tijdens een wedstrijd op hoeveel kinderen, 60+ en stelletjes er rondlopen, natuurlijk: iedereen heeft evenveel recht om er te staan, maar dat zal niet de groep zijn die 90 minuten gas geeft.
HR
HR

RobyOost
Speler buitenlandse topclub

Uit: Eindhoven
Vak: Oost - W
Reg.: 23 april 2001

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 20 maart 2017 om 11:08:32.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  MSN: robyvandenbrand@hotmail.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR
Helemaal mee eens RAW_RWA. De anti-sfeer wordt de laatste tijd er letterlijk uitgeslagen...jammer!
HR
HR

morsolinie
Talent jeugd PSV

Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 26 juli 2011

Achja, deze discussie is al zovaak gevoerd.. Denk dat we kunnen concluderen dat PSV gewoon geen sfeer heeft. :O
HR
HR

F0RZA PSV
Talent jeugd PSV

Vak: Noord - P
Reg.: 10 maart 2012

Het is gewoon trekken aan een dood paard. Er staan teveel mensen die week in week uit schaapachtig voor zich uit staan te kijken. Op X/W staan maximaal 30 supporters die er echt voor lijken te willen gaan. Dat is nog geen 1% van de totale stadioncapaciteit. Ik vraag me werkelijk waar af, is het nou echt te veel gevraagd om 1 keer in de 2 weken 1,5 uur lang gas te geven?? En ja, de wisselwerking tussen enerzijds het vertoonde spel en anderzijds de sfeer is een belangrijke factor. Toch wordt dit veel te snel als excuus aangegrepen om een verklaring te geven aan de matige sfeer die al seizoenen lang heerst. Tekenend waren overigens die jonge mannetjes op de trap. Velen van ons zouden hier een goed voorbeeld aan moeten nemen. Het lijkt wachten op een nieuwe generatie supporters. Eentje die zich niet verschuilt achter duizend en een smoesjes om niet hun bek open te trekken.
HR
Nieuwe generatie is er juist nu, na de succesjaren rond 2006/2007. Is ook wel te zien in uitwedstrijden waar de gemiddelde leeftijd rond de 25 ligt, en de sfeer vaak goed te noemen is. Er is alleen gewoon geen plek waar je ineens even een nieuw sfeervak kan neerzetten, want iedereen ziet en weet dat er op oost weinig winst te behalen valt (vergrijzing slaat daar aardig toe..). Wanneer je die pakweg 800 man bij uitwedstrijden allemaal op Oost kan plaatsen zou het er al een stuk beter uit zien, maarja iedereen weet dat dit niet kan en nooit gaat gebeuren.
HR
HR

EHV Football Factory
Speler van het Jaar PSV 1

Vak: Oost - X
Reg.: 5 september 2007

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 20 maart 2017 om 18:41:42.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  Lid van Supportersvereniging PSV   Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR

F0RZA PSV schreef:

(...)

Nieuwe generatie is er juist nu, na de succesjaren rond 2006/2007. Is ook wel te zien in uitwedstrijden waar de gemiddelde leeftijd rond de 25 ligt, en de sfeer vaak goed te noemen is. Er is alleen gewoon geen plek waar je ineens even een nieuw sfeervak kan neerzetten, want iedereen ziet en weet dat er op oost weinig winst te behalen valt (vergrijzing slaat daar aardig toe..). Wanneer je die pakweg 800 man bij uitwedstrijden allemaal op Oost kan plaatsen zou het er al een stuk beter uit zien, maarja iedereen weet dat dit niet kan en nooit gaat gebeuren.
HR
Dat het bij uitwedstrijden vaker beter is ben ik met je eens. Alleen zijn er genoeg gasten van 25 om me heen op X/W die als een zoutzak op de tribune staan. Support moet er juist zijn in die tijden dat het niet loopt en dat het slecht gaat. Niet als alles koek en ei is. Heel af en toe kan het stormen in het Philips Stadion. Het grootste deel van het seizoen zijn we echter een gezapig, saai en mak publiek.
HR
HR
Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 21 maart 2017 om 01:21:21.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  Bezoek de homepage  Lid van Supportersvereniging PSV   Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR

(...)

Dat het bij uitwedstrijden vaker beter is ben ik met je eens. Alleen zijn er genoeg gasten van 25 om me heen op X/W die als een zoutzak op de tribune staan. Support moet er juist zijn in die tijden dat het niet loopt en dat het slecht gaat. Niet als alles koek en ei is. Heel af en toe kan het stormen in het Philips Stadion. Het grootste deel van het seizoen zijn we echter een gezapig, saai en mak publiek.
HR
Tsja het blijft een eeuwige discussie, maar wanneer kan het stormen, precies als de ploeg er vol voor gaat, als ze de tegenstander opjagen, dan merk je direct dat het stadion tot leven komt

Nu gaat PSV eerst doelloos rondspelen achterin, daarmee sus je het publiek in slaap, tuurlijk moet je als het minder gaat steunen.. maar dat blijft een wisselwerking..

Neem het seizoen 98/99 even als voorbeeld, toen hadden we een dramatische selectie, maar elke thuiswedstrijd stond het stadion er achter, en waarom? Omdat er een team stond dat er alles aan wou doen om te winnen, dat het de kwaliteit niet had is een ander verhaal (als ik het me goed herinner 54 tegengoals dat seizoen) maar vecht er voor, en dat is wat ik in 95% van de thuiswedstrijden dit seizoen gemist heb
HR
HR

DeBalIsRond
Toeschouwer

Uit: Oirschot
Vak: West - LL
Reg.: 14 januari 2012

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 21 maart 2017 om 13:48:25.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  Lid van PSV Fans United   Lid van Supportersvereniging PSV   Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR
Waarom laten ze dat nummer tijdens de opkomst niet gewoon doorlopen? Is iets chiller dan gelijk die pop versie. De naam van het nummer ontgaat me ff..verder is het bij ons op de tribune gewoon niet te doen. We proberen altijd wel mee te zingen etc maar niemand om ons heen doet mee. En paar grapjassen achter ons die altijd maar "zitten"! roepen als de aftrap nog niet eens is geweest.. :huh
HR
HR

PSVFanatics040
Toeschouwer

Reg.: 1 oktober 2014

Ik heb nu even een wat langere tijd niet meer hier zitten lezen. Maar is er al vaker met PSV besproken over een nieuw sfeer vak? Of klopt het dat oost na dit seizoen opnieuw ingedeeld gaat worden?

3e vraag, klopt het dan ook dat de supporters van oost niet weg willen omdat ze willen staan? Denk dat PSV dan naar de behoeftes van de supporters moet kijken en meer staanplaatsen moet gaan creëren...

En als PSV hier niet aan mee wil werken, moeten we misschien maar tegen de wil van PSV naar een ander vak gaan. Ze kunnen ons moeilijk tegenhouden (stadion verboden uitdelen) als we met de hele sfeermakers die bij uitwedstrijden wel aanwezig zijn op een ander vak een seizoenskaart aanschaffen.

Zonder ons is PSV niks, en misschien als we elke wedstrijd er achter staan zoals bij de Europese wedstrijden dat ze nog vaker topwedstrijden zullen spelen.
HR
HR

RAW_RWA
Speler Jong PSV

Reg.: 2 december 2014

PSVFanatics040 schreef:

Ik heb nu even een wat langere tijd niet meer hier zitten lezen. Maar is er al vaker met PSV besproken over een nieuw sfeer vak? Of klopt het dat oost na dit seizoen opnieuw ingedeeld gaat worden?

3e vraag, klopt het dan ook dat de supporters van oost niet weg willen omdat ze willen staan? Denk dat PSV dan naar de behoeftes van de supporters moet kijken en meer staanplaatsen moet gaan creëren...

En als PSV hier niet aan mee wil werken, moeten we misschien maar tegen de wil van PSV naar een ander vak gaan. Ze kunnen ons moeilijk tegenhouden (stadion verboden uitdelen) als we met de hele sfeermakers die bij uitwedstrijden wel aanwezig zijn op een ander vak een seizoenskaart aanschaffen.

Zonder ons is PSV niks, en misschien als we elke wedstrijd er achter staan zoals bij de Europese wedstrijden dat ze nog vaker topwedstrijden zullen spelen.
HR
Voor zover ik weet zijn er totaal geen plannen voor een nieuw sfeer vak, vraag me ook daadwerkelijk af hoe groot de groep nou daadwerkelijk is die echt sfeer wilt maken.

Maar zoals al vaker voorgesteld, mocht je het willen veranderen:
1. Zorg dat je een groep mensen verzamelt met dezelfde frustratie als jou, die nu ergens zitten of niet eens een SCC hebben en graag sfeer willen maken (maar niet op Oost komen). Hoe? Praat met mensen om je heen, maak een Facebook groep, deel de link hier en op andere PSV Facebook groepen etc.
2. Ga naar de thuiswedstrijden van bv. jong PSV op de Herdgang, de vaste groep stewards staat daar altijd en als je structureel daar met een groepje van 50 man aan komt zetten en daadwerkelijk sfeer gaat maken kunnen ze niet om jullie heen.
3. Ga vanuit die hoek de discussie met PSV aan (stewards en andere medewerkers zijn op de Herdgang veel makkelijker aan te spreken dan in het stadion), volgend jaar begint de beker weer en ga de eerste wedstrijd niet op Oost staan maar stem met je groep die je gemaakt hebt af om eens op een ander vak te staan (waar je andere niet tot last bent) om van je te laten horen.

Als je eenmaal bij die stap bent zal PSV je vast als gesprekspartner zien en naar een oplossing willen zoeken.
HR
HR

KevinNummer8
Toeschouwer

Uit: Keldonk
Reg.: 8 november 2015

DeBalIsRond schreef:

Waarom laten ze dat nummer tijdens de opkomst niet gewoon doorlopen? Is iets chiller dan gelijk die pop versie. De naam van het nummer ontgaat me ff..verder is het bij ons op de tribune gewoon niet te doen. We proberen altijd wel mee te zingen etc maar niemand om ons heen doet mee. En paar grapjassen achter ons die altijd maar "zitten"! roepen als de aftrap nog niet eens is geweest.. :huh
HR
Op welke rij zit je?
HR
HR

RobyOost

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 22 maart 2017 om 09:24:21.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  MSN: robyvandenbrand@hotmail.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR
De langduriuge discussie laait weer op en dat is het mooie van een discussie. Het feit dat een langdurige is moet PSV toch ook de ogen doen openen. Wel pochen met de geweldige Champions League sfeer maar ondertussen proberen het sfeer maken door de supporters (jong & oud) te beperken.

Ik ben een oude lul van bijna 42 jaar maar goed ik neem jullie even mee naar vroeger, toen waren er geen aangewezen sfeervakken en onstond sfeer spontaan.
TIFO bestond alleen in Italie en bij het woord ULTRA dachten wij nog aan enge duitsers met een snorretje :B
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we wel de beschikking hadden over de mooiste staantribune van Nederland namelijk de L-Side waar ongevéer plek was voor zo'n 12.000 supporters.
Als Liverpool zich destijds niet zo had misdragen in het Heizelstadion en niet vrij lang daarna diezelfde club inclusief de politie op Hillsborough te Sheffield hadden we nu nog staantribunes gehad.

In de tijd van de L-Side zijn we zo rond begin jaren 90 druppelsgewijs met een grote groep naar Oost getrokken omdat het daar best gezellig was om "handen te schudden" met de supporters van de tegenpartij. Voor die tijd werd Oost zelfs gebruikt als""tijdelijk" uitvak als er een grote groep supporters van de tegenpartij op bezoek kwam.
Echter met de toename van het grote aantal seizoenkaarthouders die van de L-Side overkwamen werd Oost langzaam de tribune zoals we die nu eigenlijk kennen.
Echter tot de verbouwing van de Noordtribune was er natuurlijk een geweldige wisselwerking met de L-Side maar, even voor de jongeren onder ons, ook destijds was er sprake van een aantal zaadwedstrijden waar, ja ja zo oud zijn ze al, de straalkachels op TV te horen waren.

In de beginjaren van Oost hadden we ook nog VAK-Z (het uitvak) naast ons wat ook bijdroeg aan de sfeer, vooral de anti-sfeer waar de meeste generatiegenoten van me hier vaak over schrijven.
De sfeer had toen nog geen regie maar was echt wedstrijdgerelateerd (To Support) maar iedereen deed mee.
We zijn inmiddels bijna bij het millenium en het dichtbouwen van de hoeken van het Philips Stadion, eerst Noordwest en Noordoost vanwege EURO 2000 en kort daarna Zuidwest en Zuidoost.Dit had als gevolg dat het uitvak verdween als buurman van Oost en geplaatst werd op de huidige plek.
Dit had wel invloed op de sfeer, vooral naar elkaar toe als tegenstanders, maar toch bleef het spontane wedstrijdgerelateerde wel intact en PSV had ook nog geen regeltjes wat betreft zitten en staan en trappenbeleid.....joh dat woord stond toen nog niet in de Dikke Van Dale!

Inmiddels had FC Utrecht zo rond eind jaren negentig toen men in degradatienood verkeerde een soort van ULTRA cultuur overgenomen met bepaalde liedjes die zowat 90 minuten lang te horen waren.Snelle computers hadden we nog niet, internet was ook nog niet bekend (vieze plaatjes stonden in de Playboy) maar copy paste gedrag dat was er wel degelijk dus langzaam werd dit nieuwe supportersgezang hoorbaar bij andere clubs met uitzondering van de grote drie.
We kunnen een hekel hebben aan 010 en 020 maar hier bij ons en bij hun daar bleef hetzelfde wedstrijdgerelateerde sfeertje hangen die deed denken aan de jaren 80.
Echter kleine jongens worden groter en ook ouder dus kwamen in het begin van de jaren 00 ook de inmiddels bekende ULTRA songs druppelsgewijs onze kant op echter wel nog met een spontaan karakter.

Inmiddels hebben we onder Hiddink naam gemaakt in de Champions League en Ronald Koeman deed dat (remember Arsenal) nog eens dunnetjes over en zodoende zijn onze supporters (vooral de jongere) generatie in aanraking gekomen met de verschillende supportersculturen in Europa.
ULTRA en TIFO neemt steeds meer vormen aan in de Eredivisie, het kinderkoor vak 410 wordt opgericht door onze "vrienden" uit 020 en op Oost onstaat in 2007 Lighttown Madness die steeds meer gaan doen op het gebied van sfeeracties.

Echter hier gaat het langzaam mis, er is een mix van zeg maar Oude Garde en Nieuwe Garde. De Oude Garde kan de sfeeracties zeer zeker waarderen maar de Nieuwe Garde wil steeds meer hun stempel drukken door bepaalde songs er door te krijgen.Laat ik zeggen het monotone gezang van de Jongere Garde waar de Oude Garde reageert op wat er in de wedstrijd aan de hand is.Maar goed laten we niet generaliseren en hier kom ik verderop nog op terug ;) Ik maak namelijk bewust even een fout ;)

Maar waar de grote frustratie eigenlijk door onstaat is de beperkingen die door PSV worden opgelegd waardoor de frustraties door supporters onderling op Oost en hier op het forum steeds meer toenemen. Dit tot groot plezier van de PSV leiding want dit is een typisch staaltje "overheid" op kleinere schaal namelijk het "verdeel en heers" principe en juist DAT hebben we ons laten gebeuren en moeten we in de toekomst echt gaan voorkomen.

Ik vertoef zelf nog op Oost maar merk dat de generatiekloof steeds groter aan het worden is en ik gun de jongeren ook hun plezier en hun manier van sfeer maken zoals wij die vroeger hadden in onze tijd. Ook wij hadden te maken met een oudere generatie die zelfs de opkomst van het betaalde voetbal live hebben meegemaakt. Maar er was toen geen tweestrijd, wij zongen en de ouderen genoten van het sfeertje en als ze niet meededen werden ze er niet op aangesproken. Een internetforum hadden we nog niet, wij hadden een kroeg.
Kijk dit is echt niet een "vroeger was alles beter" verhaal maar ik denk als een forum als dit niet bestond de tegenstellingen tussen jong en oud lang niet zo werden opgeblazen zoals het nu is en uiteindelijk maakt PSV hier handig gebruik van. Nog meer verdeeldheid en ze kunnen nog meer beperkingen gaan opleggen.

Oke dan nu even over dat sommige mensen Oost zouden moeten verlaten om plaats te maken voor nieuwe sfeermakers.
Voor degenen die roepen dat de "Ouwe lullen" maar moeten verkassen wil ik wel zeggen van generaliseer niet want deze ouwe lul zingt nog gewoon mee. Zowel met de oude als nieuwe songs.Dus als je iets wilt bereiken zou ik het anders benaderen want het is de toon die de muziek maakt. Plaats deze discussie in een andere context bijvoorbeeld in "Sfeermakers" vs "Toeschouwers" of "Sfeermakers" vs "Supporters genieten van een wedstrijd". Een creatieve oplossing voor een titel laat ik aan jullie over.

Weet je ik speel al langer met de gedachte om een andere plek in het stadion te nemen. Eerste ring Zuid of Noord, ook om het simpele feit dat ik met mijn neefje die nu nog een goedkope seizoenskaart heeft in het "Phoxy familievak" en het voor ons leuker is om een wedstrijd naast elkaar te beleven.
Hij wil heel graag bij mij op Oost komen maar goed tegen de tijd dat hem dat lukt heeft hij zelf al de pensioensgerechtige leeftijd want iedereen wil naar Oost.

Maar goed concreet ik denk dat er best een oplossing te vinden is en dat mensen op Oost best willen verkassen om ruimte te maken. Echter je hebt te maken met mensen die al 30 jaar naar PSV gaan en hun plekje niet zo maar willen opgeven om weggestopt te worden boven in VAK UU, ZZ, of ergens in de tweede ring.
Daarbij zit je ook nog met de kosten van een seizoenskaart te kijken, Oost is nu eenmaal goedkoper met een geweldig uitzicht dan bijvoorbeeld Noord of Zuid eerste ring.

Welnu de volgende uitdaging, als jullie het voor elkaar krijgen om twee zitplaatsen op de eerste ring Noord of Zuid weten te vinden dan wil ik best overwegen om mijn seizoenskaart (met pijn in mijn hart) op Oost los te laten voor iemand die daarvoor op de wachtrij staat.Ik kan met mijn neefje samen voetbal kijken en Oost is een nieuwe sfeermaker rijker.
Voor mij is het dan maar hopen op een uitbreiding van het huidige stadion of een nieuw stadion waar plaats is voor iedereen die sfeer wil maken.

Ik hoor jullie al denken, 2 plaatsen voor maar 1 plaats op Oost, tja ook ik zoek naar een oplossing. Maar weet dat als dit lukt meerdere mensen misschien willen gaan verhuizen en je een sneeuwbaleffect krijgt.Want ik weet dat er nog meer mensen op Oost zijn die aan het overwegen zijn om te verhuizen.Echter verhuizen doe je niet zo maar.Oost is nu eenmaal een speciale tribune met een historie zoals vroeger de L-Side.

[Dit bericht is veranderd door RobyOost (op 22 maart 2017 09:42:58).]
HR
HR
Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 22 maart 2017 om 09:54:12.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  Bezoek de homepage  Lid van Supportersvereniging PSV   Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR

RobyOost schreef:

De langduriuge discussie laait weer op en dat is het mooie van een discussie. Het feit dat een langdurige is moet PSV toch ook de ogen doen openen. Wel pochen met de geweldige Champions League sfeer maar ondertussen proberen het sfeer maken door de supporters (jong & oud) te beperken.

Ik ben een oude lul van bijna 42 jaar maar goed ik neem jullie even mee naar vroeger, toen waren er geen aangewezen sfeervakken en onstond sfeer spontaan.
TIFO bestond alleen in Italie en bij het woord ULTRA dachten wij nog aan enge duitsers met een snorretje :B
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we wel de beschikking hadden over de mooiste staantribune van Nederland namelijk de L-Side waar ongevéer plek was voor zo'n 12.000 supporters.
Als Liverpool zich destijds niet zo had misdragen in het Heizelstadion en niet vrij lang daarna diezelfde club inclusief de politie op Hillsborough te Sheffield hadden we nu nog staantribunes gehad.

In de tijd van de L-Side zijn we zo rond begin jaren 90 druppelsgewijs met een grote groep naar Oost getrokken omdat het daar best gezellig was om "handen te schudden" met de supporters van de tegenpartij. Voor die tijd werd Oost zelfs gebruikt als""tijdelijk" uitvak als er een grote groep supporters van de tegenpartij op bezoek kwam.
Echter met de toename van het grote aantal seizoenkaarthouders die van de L-Side overkwamen werd Oost langzaam de tribune zoals we die nu eigenlijk kennen.
Echter tot de verbouwing van de Noordtribune was er natuurlijk een geweldige wisselwerking met de L-Side maar, even voor de jongeren onder ons, ook destijds was er sprake van een aantal zaadwedstrijden waar, ja ja zo oud zijn ze al, de straalkachels op TV te horen waren.

In de beginjaren van Oost hadden we ook nog VAK-Z (het uitvak) naast ons wat ook bijdroeg aan de sfeer, vooral de anti-sfeer waar de meeste generatiegenoten van me hier vaak over schrijven.
De sfeer had toen nog geen regie maar was echt wedstrijdgerelateerd (To Support) maar iedereen deed mee.
We zijn inmiddels bijna bij het millenium en het dichtbouwen van de hoeken van het Philips Stadion, eerst Noordwest en Noordoost vanwege EURO 2000 en kort daarna Zuidwest en Zuidoost.Dit had als gevolg dat het uitvak verdween als buurman van Oost en geplaatst werd op de huidige plek.
Dit had wel invloed op de sfeer, vooral naar elkaar toe als tegenstanders, maar toch bleef het spontane wedstrijdgerelateerde wel intact en PSV had ook nog geen regeltjes wat betreft zitten en staan en trappenbeleid.....joh dat woord stond toen nog niet in de Dikke Van Dale!

Inmiddels had FC Utrecht zo rond eind jaren negentig toen men in degradatienood verkeerde een soort van ULTRA cultuur overgenomen met bepaalde liedjes die zowat 90 minuten lang te horen waren.Snelle computers hadden we nog niet, internet was ook nog niet bekend (vieze plaatjes stonden in de Playboy) maar copy paste gedrag dat was er wel degelijk dus langzaam werd dit nieuwe supportersgezang hoorbaar bij andere clubs met uitzondering van de grote drie.
We kunnen een hekel hebben aan 010 en 020 maar hier bij ons en bij hun daar bleef hetzelfde wedstrijdgerelateerde sfeertje hangen die deed denken aan de jaren 80.
Echter kleine jongens worden groter en ook ouder dus kwamen in het begin van de jaren 00 ook de inmiddels bekende ULTRA songs druppelsgewijs onze kant op echter wel nog met een spontaan karakter.

Inmiddels hebben we onder Hiddink naam gemaakt in de Champions League en Ronald Koeman deed dat (remember Arsenal) nog eens dunnetjes over en zodoende zijn onze supporters (vooral de jongere) generatie in aanraking gekomen met de verschillende supportersculturen in Europa.
ULTRA en TIFO neemt steeds meer vormen aan in de Eredivisie, het kinderkoor vak 410 wordt opgericht door onze "vrienden" uit 020 en op Oost onstaat in 2007 Lighttown Madness die steeds meer gaan doen op het gebied van sfeeracties.

Echter hier gaat het langzaam mis, er is een mix van zeg maar Oude Garde en Nieuwe Garde. De Oude Garde kan de sfeeracties zeer zeker waarderen maar de Nieuwe Garde wil steeds meer hun stempel drukken door bepaalde songs er door te krijgen.Laat ik zeggen het monotone gezang van de Jongere Garde waar de Oude Garde reageert op wat er in de wedstrijd aan de hand is.Maar goed laten we niet generaliseren en hier kom ik verderop nog op terug ;) Ik maak namelijk bewust even een fout ;)

Maar waar de grote frustratie eigenlijk door onstaat is de beperkingen die door PSV worden opgelegd waardoor de frustraties door supporters onderling op Oost en hier op het forum steeds meer toenemen. Dit tot groot plezier van de PSV leiding want dit is een typisch staaltje "overheid" op kleinere schaal namelijk het "verdeel en heers" principe en juist DAT hebben we ons laten gebeuren en moeten we in de toekomst echt gaan voorkomen.

Ik vertoef zelf nog op Oost maar merk dat de generatiekloof steeds groter aan het worden is en ik gun de jongeren ook hun plezier en hun manier van sfeer maken zoals wij die vroeger hadden in onze tijd. Ook wij hadden te maken met een oudere generatie die zelfs de opkomst van het betaalde voetbal live hebben meegemaakt. Maar er was toen geen tweestrijd, wij zongen en de ouderen genoten van het sfeertje en als ze niet meededen werden ze er niet op aangesproken. Een internetforum hadden we nog niet, wij hadden een kroeg.
Kijk dit is echt niet een "vroeger was alles beter" verhaal maar ik denk als een forum als dit niet bestond de tegenstellingen tussen jong en oud lang niet zo werden opgeblazen zoals het nu is en uiteindelijk maakt PSV hier handig gebruik van. Nog meer verdeeldheid en ze kunnen nog meer beperkingen gaan opleggen.

Oke dan nu even over dat sommige mensen Oost zouden moeten verlaten om plaats te maken voor nieuwe sfeermakers.
Voor degenen die roepen dat de "Ouwe lullen" maar moeten verkassen wil ik wel zeggen van generaliseer niet want deze ouwe lul zingt nog gewoon mee. Zowel met de oude als nieuwe songs.Dus als je iets wilt bereiken zou ik het anders benaderen want het is de toon die de muziek maakt. Plaats deze discussie in een andere context bijvoorbeeld in "Sfeermakers" vs "Toeschouwers" of "Sfeermakers" vs "Supporters genieten van een wedstrijd". Een creatieve oplossing voor een titel laat ik aan jullie over.

Weet je ik speel al langer met de gedachte om een andere plek in het stadion te nemen. Eerste ring Zuid of Noord, ook om het simpele feit dat ik met mijn neefje die nu nog een goedkope seizoenskaart heeft in het "Phoxy familievak" en het voor ons leuker is om een wedstrijd naast elkaar te beleven.
Hij wil heel graag bij mij op Oost komen maar goed tegen de tijd dat hem dat lukt heeft hij zelf al de pensioensgerechtige leeftijd want iedereen wil naar Oost.

Maar goed concreet ik denk dat er best een oplossing te vinden is en dat mensen op Oost best willen verkassen om ruimte te maken. Echter je hebt te maken met mensen die al 30 jaar naar PSV gaan en hun plekje niet zo maar willen opgeven om weggestopt te worden boven in VAK UU, ZZ, of ergens in de tweede ring.
Daarbij zit je ook nog met de kosten van een seizoenskaart te kijken, Oost is nu eenmaal goedkoper met een geweldig uitzicht dan bijvoorbeeld Noord of Zuid eerste ring.

Welnu de volgende uitdaging, als jullie het voor elkaar krijgen om twee zitplaatsen op de eerste ring Noord of Zuid weten te vinden dan wil ik best overwegen om mijn seizoenskaart (met pijn in mijn hart) op Oost los te laten voor iemand die daarvoor op de wachtrij staat.Ik kan met mijn neefje samen voetbal kijken en Oost is een nieuwe sfeermaker rijker.
Voor mij is het dan maar hopen op een uitbreiding van het huidige stadion of een nieuw stadion waar plaats is voor iedereen die sfeer wil maken.

Ik hoor jullie al denken, 2 plaatsen voor maar 1 plaats op Oost, tja ook ik zoek naar een oplossing. Maar weet dat als dit lukt meerdere mensen misschien willen gaan verhuizen en je een sneeuwbaleffect krijgt.Want ik weet dat er nog meer mensen op Oost zijn die aan het overwegen zijn om te verhuizen.Echter verhuizen doe je niet zo maar.Oost is nu eenmaal een speciale tribune met een historie zoals vroeger de L-Side.
HR
Hulde! Heel goed stuk :pul
HR
HR

Paco Casal
Meervoudig international

Uit: Geldrop
Vak: Oost - Y
Droomaankoop: Ibrahim Afellay
Reg.: 12 juli 2006

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 22 maart 2017 om 10:06:44.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  Bezoek de homepage  MSN: wesley_van_hoof@Hotmail.com  Lid van PSV Fans United   Lid van Supportersvereniging PSV   Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR
Hier ook 1 plek OOST in de aanbieding in ruil voor 2x Noord beneden. Liefst T/U.
HR
HR

rtownz251
Jeugdspeler PSV

Uit: Uden
Reg.: 25 maart 2012

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 22 maart 2017 om 10:44:31.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  MSN: rtownz251@live.nl  Lid van Supportersvereniging PSV   Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR
Hey Paco, stuur me even een prive bericht! Heb een seizoenskaart voor T maar wil graag naar oost (beneden).

[Dit bericht is veranderd door rtownz251 (op 22 maart 2017 10:45:34).]
HR
HR

RobyOost

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 22 maart 2017 om 11:04:43.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  MSN: robyvandenbrand@hotmail.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR
Kijk er is al gelijk beweging, een kleine sneeuwbal zeg maar. Als ik een tip mag geven zou, wellicht LM, een voortouw kunnen nemen om dit gestructureerd op te pakken via het nieuwe PSV klankbord.Volgens mij trek je dan veel meer mensen en kom je sneller tot een oplossing. Bovendien zou je zoiets ook op Oost zelf kenbaar moeten maken (fyers bijvoorbeeld). Niet iedereen zit dagdagelijks op het forum of heeft uberhaupt een account hier.
Wellicht kun je PSV erin betrekken om bijvoorbeeld dit mee te nemen in de brief die de deur uitgaat voor de verlenging van de seizoenkaarten.

Als je het slim zou aanpakken zou je best al een mooi resultaat kunnen boeken dat zo'n 30 tot 50 mensen bereidwillig zouden zijn om te gaan verhuizen.
Echter men zal niet ten koste van alles willen verhuizen er moet wel wat tegenover staan dat er een alternatief naar hun zin kan worden gevonden.
Van dat laatste kun je vanalles vinden, en dat mag ook, maar goed we hoeven niet weg he we proberen alleen mee te denken.

30 tot 50 mensen klinkt niet veel maar het is een begin. En zolang PSV de Oosttribune niet wil uitbreiden tot een "Rot-Weisse Wand" of nieuw stadion bouwen moeten wij als supporters creatief zijn. En nogmaals zoals in mijn eerdere post van vandaag het is de toon die de muziek maakt (niet Ome Toon dit keer)dus vermijd de verdeeldheid "Oude garde en jonge garde" want dat zorgt alleen maar voor onderlinge frustraties. Er zijn genoeg "Ouwe lullen" die meezingen dus daar ligt het probleem echt niet.
HR
HR

KevinNummer8
Toeschouwer

Uit: Keldonk
Reg.: 8 november 2015

@Roby
Ik heb genoten van het stuk dat je hebt geschreven. Best interessant om te zien horen hoe het stadion vroeger was ingedeeld.

Ik denk echter dat we verder komen door iedere dag te bidden in de hoop dat PSV ingrijpt om de sfeervakken opnieuw in te delen in plaats van zelf actie te ondernemen. Als ik de sfeer nu en dan zie moet ik van binnen toch wel huilen. Bijvoorbeeld: PSV-Vitesse. Ik verwacht dat er met 30 nieuwe personen her en der op Oost nauwelijks verandering komt met de sfeer op Oost.

Zelfs al zou je PSV (of andere grote groepen) zo ver krijgen om Oost een herindeling te geven, verwacht ik dat het slechts bij een paar plaats verwisselingen tussen personen van Oost en wat van de lange zijde zal worden. Ik ken veel mensen die in hetzelfde vak zitten als ik en graag sfeer willen maken, maar hier niet toe in staat zijn omdat deze fanatiekelingen zó versnippert zijn, dat twee tot vijf man geen half vak aan kunnen sporen om sfeer te maken (wat ook logisch is, maar ook jammer).

Vandaar dat ik dat we of op een nieuw stadion/complete herindeling moeten hopen of zelf kleinere sfeergroepen moeten organiseren en wellicht groepjes van zo'n 20 man in andere vakken kunnen organiseren (iets realistischer, toch niet eenvoudig).
HR
HR

RobyOost

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 22 maart 2017 om 12:01:29.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  MSN: robyvandenbrand@hotmail.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR
@KevinNummer8

Deels eens met je post.
Ik heb absoluut niet de illusie dat op basis van mijn posts van vandaag er een massale volksverhuizing op gang zal gaan komen. Destijds was er ook geen sprake van een massale volksverhuizing van L-Side naar Oost. Het begon druppelsgewijs met het bevolken van vakken V en W (destijds overigens vakken M en N). Waar nu bijvoorbeeld iedereen in het midden wil staan bij LM was het destijds zo dat iedereen (gezien vanaf de Westtribune) naar links wilde want daarnaast in de hoek was het uitvak.

Wat ik wil zeggen is dat alle dingen klein beginnen.Niets gaat jou weerhouden om met een kleine groep van zeg maar 20 man elders wat sfeer proberen te gaan maken echter jullie hebben dan met iets te maken waar wij vroeger minder last van hadden namelijk de PSV leiding met hun en nu chargeer ik een beetje "zitten, betalen en bek dicht" beleid.

Onderschat echter niet dat als er 30 tot 50 nieuwe "Oostbewoners" gaan plaatsnemen en ook bij elkaar gaan staan ze met hun enthousiasme toch best mensen mee zouden kunnen krijgen qua sfeer.

Ik ben het helemaal met je eens dat een verbouwing of nieuw stadion grotendeels alle problemen zou kunnen oplossen en dan zou ik zelfs niet te hoeven nadenken over het eventueel verlaten van de Oosttribune.
Dat verlaten doe ik ook deels uit een stuk eigenbelang (zie de lange post van vandaag) maar ook uit een stuk besef van....goh misschien is het gezien de beperkte ruimte voor de jongeren tijd om het stokje over te dragen en ze ook de Oost experience te gunnen.

Een andere oplossing, binnen de beperkingen van het huidige stadion, zou kunnen zijn een wat soepelere opstelling van de PSV leiding. Zitten doe je in een theater, bioscoop of thuis naar mijn mening. Als ik naar een popconcert ga en ik heb een zitplaats dan gaat ook iedereen uit zijn dak en gaat staan. Een strakker beleid geldt eigenlijk misschien alleen op een hoofdtribune zoals vroeger het geval was.
En soms kom je met wat wederzijds respect en rekening houden met elkaar ook ver hoor daar hebben we geen "schoolmeester" in de vorm van de PSV leiding voor nodig of overijverige stewards. Alhoewel ik me niet zo zeer stoor aan de stewards maar aan die blauwjassen van Profi-Secur of hoe die nieuwe pipo's ook heten. Ongevraagd mijn sleutels uit mijn jas vissen zonder te vragen of ik ze eruit wil halen lijkt mij niet de juiste procedure bij het fouilleren. Vervolgens wat bedreigingen krijgen als je er iets van zegt ook niet maar goed dat is een andere discussie.

Dus Kevin geef het niet meteen op uiteindelijk komt er wel een keer een grootschalige oplossing.Goed werk heeft tijd nodig my friend ;)

[Dit bericht is veranderd door RobyOost (op 22 maart 2017 12:01:54).]
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 13 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

PSV Forums » B - PSV overig » Sfeer in het stadion » Sfeertopic 2016/2017

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

PSV Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

PSV Poll

Moet Locadia nu een kans krijgen in de spits?

Ja
Nee
Weet niet

HR

VoVo

Van de PSV-fans denkt 2,4% dat Luxemburg wint van Frankrijk. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om PSV Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina verwachten van Sparta Rotterdam-PSV:

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!