| Poster | | Topic: [Club] FC Twente |  |
|
PSV Oisterwijk Legende
Uit: Tilburg Vak: Oost - V Posts: 9022 Reg.: 9 december 1999 |
quote: Wageninger schreef:
Terecht dat hier zwaar wordt gestraft. Of het nu 10 of 20 wedstrijden zijn of een heel seizoen, spugen naar een scheidsrechter (ook niet naar spelers) doe je niet.
Onze vriend zal zich een volgende keer wel een paar keer bedenken als hij een volgende keer een reden voelt om op deze wijze zijn onvrede te moeten uiten.
Ja hands maken doe je ook niet, maar daar wordt je toch ook geen jaar voor geschorst?
|
|
|
BasUtrecht Legende
Uit: Utrecht Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 1995 Reg.: 18 september 2003 | Als eerste vraag ik me eigenlijk af onder welke vlag het Olympisch voetbaltoernooi is georganiseerd. Volgens mij wordt een WK Voetbal door de FIFA georganiseerd, maar de Olympische Spelen niet. Hoe kan de FIFA dan in godsnaam een straf uitspreken naar aanleiding van iets wat op dat toernooi gebeurt?
Ten tweede is voetbal op de Spelen natuurlijk totaal niet thuis, zoals RIO al aangeeft. De Olympische Spelen zijn voor de aanwezige atleten het hoogste wat er is, daar trainen ze 4 jaar voor, en daar maken of breken ze hun carrière. Voor de heren voetballers is het niet meer dan een leuk uitje, in een leuke ambiance, ze vinden het te gek om "erbij te zijn". Maar als het klaar is, dan gaan ze weer terug naar hun clubs voor het echte werk!
Ten derde, en dan eindelijk on-topic , moet Rajkovic natuurlijk niet spugen naar een scheidsrechter. De bonden treden al heel streng op tegen spugen, zie bijv. de schorsing van 4 wedstrijden voor Eric Addo, maar naar de scheidsrechter spugen is helemaal uit den boze. Kijk bijvoorbeeld eens naar een opstootje tussen spelers: voor een duw krijg je dan al gauw een gele kaart getoond. Geef de scheidsrechter echter een zet, en je krijgt direct rood en mag gelijk een flink aantal wedstrijden brommen! Net zoals je in de maatschappij respect moet hebben voor het gezag, geldt dat op het voetbalveld ook. Rajkovic heeft een voorbeeldfunctie, en spugen naar de scheidsrechter moet dan gewoon heel zwaar bestraft worden. Jammer voor Twente, want die zitten nu een jaar met een speler waar ze helemaal niets aan hebben!
|
|
|
Opslagloods Basisspeler
Uit: Eindhoven- Stratum Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 344 Reg.: 2 mei 2006 |
quote: Juancho schreef:
Vergelijk een scheids met de grote baas op je werk. Spuug je hem kun je je bureau opruimen en maar beter maken dat je als de donder weg bent.
Spuug je een collega zul je er waarschijnlijk afkomen met een zwaar gesprek, boete en je kunt verder.
Zo is het op het voetbalveld ook. Scheidsrechters zijn de bazen die alleen beslissingen mogen nemen. Hoe je ook over ze denkt, een speler heeft dat te respecteren en elke speler weet dat.
Ik vind het dan ook nutteloze en totaal ongepast om zoals Godfather doet er overtredingen erbij te pakken die totaal niet relevant zijn op deze situatie. Speler/speler is totaal anders als speler/scheidsrechter. Daarvoor gelden andere regels en straffen.
Dat je het er niet mee eens bent, ala. Maar dat zijn nou eenmaal de regels, al jaren lang. Er zijn wel vaker spelers erg lang geschorst omdat ze de scheidsrechter aanvielen. Gewoon zo verschrikkelijk dom dat je dat als speler laat gebeuren.
Helemaal mee eens.
Lullig voor Twente natuurlijk en zeker omdat de uitspraak net na de transferperiode wordt gedaan. Twente heeft zo geen mogelijkheden een vervanger te halen, terwijl zij wel gedupeerd worden maar geen schuld hebben in deze.
Eigenlijk komt Rajkovic er nog goed van af, als je het vergelijkt met die taekwondo-er op de OS die voor zijn leven is geschorst 
|
|
|
PSV Oisterwijk Legende
Uit: Tilburg Vak: Oost - V Posts: 9022 Reg.: 9 december 1999 | Volgens mij is een scheidrechter een toezichthouder en geen baas. Uberhaupt al een vergelijking waarbij ik me twijfels heb. Want Raiko wordt niet voor zijn leven geschorst maar voor een jaar. En daarbij kan je als werknemer na een ontslag ergens anders gaan werken, iets wat Raiko nu niet kan.
Als een tang op een varken?
|
|
|
Juancho Legende
Uit: Zwolle Vak: - Posts: 16391 Reg.: 26 april 2002 | Ja ga het vooral zo letterlijk als je kan opvatten....
Het ging om de insteek van medewerker/speler en leidinggevende/toezichthouder.
Tussen die 2 posities zit gewoon een gebied wat je moet accepteren. Een scheids aanvallen staat gewoon garant voor een zware schorsing. Dat is al eerder gebleken en dat moet je als speler toch weten.
Zo niet ben je een ontzettend dom varken....
|
|
|
Sjoerd87 PSV Geselecteerd voor Oranje
Uit: Nijmegen Vak: - Posts: 1545 Reg.: 5 juni 2007 | Dat is ook wel zo, maar toch is een jaar schorsing veel te veel, ook in dit geval. Als je als werknemer je baas in het gezicht spuugt ben je ontslagen, maar kun je nog wel een nieuwe baan vinden. Rajkovic kan nu gewoon een jaar zijn beroep niet uitoefenen, bij welke werkgever dan ook. Dat vind ik buiten proporties voor één opwelling, die waarschijnlijk ook niet uit het niets kwam, want de details weten we niet eens.
|
|
|
Juancho Legende
Uit: Zwolle Vak: - Posts: 16391 Reg.: 26 april 2002 | Een jaar lang betaald verlof, waar praten we over! 
|
|
|
PSV Oisterwijk Legende
Uit: Tilburg Vak: Oost - V Posts: 9022 Reg.: 9 december 1999 |
Ja ga het vooral zo letterlijk als je kan opvatten....
Het ging om de insteek van medewerker/speler en leidinggevende/toezichthouder.
Tussen die 2 posities zit gewoon een gebied wat je moet accepteren. Een scheids aanvallen staat gewoon garant voor een zware schorsing. Dat is al eerder gebleken en dat moet je als speler toch weten.
Zo niet ben je een ontzettend dom varken....
Tja en als je dat gaat kaderen met andere spuugincidenten?
Hoeveel kreeg Addo, 3 wedstrijden voor de competitie waarin hij het deed. En geen jaar voor alle competities.
Tja en wat is het verschil tussen spuugen en aanvallen? Daarbij is voetbal/sport een stuk emotie, hoewel het proffs zijn. Dus van te voren nadenken is een stuk makkelijker van de zij-lijn gezegd.
[Dit bericht is veranderd door PSV Oisterwijk (op 5 september 2008 13:50:58).]
|
|
|
Juancho Legende
Uit: Zwolle Vak: - Posts: 16391 Reg.: 26 april 2002 | Ja omdat het na een speler was. Zoals ik al langer probeer aan te geven hebben scheidsrechters en spelers andere benaderingen. Dat is toch algemeen bekend of ben ik soms de enige persoon hier die dat weet?
Een scheids moet je nooit maar dan ook nooit aanvallen omdat je dan zwaar in de shit komt. Dan kunnen we wel leuk allerlei incidenten erbij gaan halen van speler naar speler, maar dat heeft toch 0,0 relevantie?
Kom maar met incidenten tussen speler en scheidsrechter. Dat vind ik veel interessanter omdat je zo kunt zien of de FIFA 1 lijn hanteerd.
Laat wel duidelijk zijn dat ik ook vind dat een jaar straf prima is, maar dan wel puur voor de competitie waarin het gebeurd. Maar dat is weer een ander discussie punt.
|
|
|
Godfather Nationale topspeler
Uit: Bergen op Zoom Vak: - Posts: 2814 Reg.: 20 augustus 2006 |
Vergelijk een scheids met de grote baas op je werk. Spuug je hem kun je je bureau opruimen en maar beter maken dat je als de donder weg bent.
Spuug je een collega zul je er waarschijnlijk afkomen met een zwaar gesprek, boete en je kunt verder.
Zo is het op het voetbalveld ook. Scheidsrechters zijn de bazen die alleen beslissingen mogen nemen. Hoe je ook over ze denkt, een speler heeft dat te respecteren en elke speler weet dat.
Ik vind het dan ook nutteloze en totaal ongepast om zoals Godfather doet er overtredingen erbij te pakken die totaal niet relevant zijn op deze situatie. Speler/speler is totaal anders als speler/scheidsrechter. Daarvoor gelden andere regels en straffen.
Dat je het er niet mee eens bent, ala. Maar dat zijn nou eenmaal de regels, al jaren lang. Er zijn wel vaker spelers erg lang geschorst omdat ze de scheidsrechter aanvielen. Gewoon zo verschrikkelijk dom dat je dat als speler laat gebeuren.
Scheidsen zijn nog altijd gewoon mensen, net als voetballers.
Ik vind de straf juist totaal ongepast.
Wat wordt hier overdreven gedaan over spugen? Ik vind het maar kinderachtig.
Het is totaal niet relevant om het met een situatie op je werk te vergelijken.
Voetballers doen 90 minuten lang hun uiterste best, kunnen met verschillende tegenslagen te maken krijgen zoals op achterstand komen, dat de tegenpartij telkens schopt of vieze dingen zegt, waardoor een voetballer geïrriteerd kan raken.
Het gebeurt dan ook normaal gesproken alleen op een voetbalveld en niet op werk dat er iemand gespuugd kan worden..
Op het werk komen mensen toch ook niet met slidings in?
Ik vind het complete onzin dat een scheidsrechter de baas van het voetbal is of iets dergelijks.
Dit kan in alle emotie van de wedstrijd gebeuren, en inderdaad, Addo spuugt een tegenstander en dat is dan 3 wedstrijden.
Van Hulten met *****hond (geen spugen, maar is dit zoveel minder erg dan dat?) wordt vrijgesproken...
Onbegrijpelijk.
|
|
|
Wageninger Jeugdspeler
Vak: - Posts: 42 Reg.: 30 januari 2007 |
quote: PSV Oisterwijk schreef:
(...)
Ja hands maken doe je ook niet, maar daar wordt je toch ook geen jaar voor geschorst?
Klopt, hands maken hoort ook niet. Maar daar hoor je niet een jaar schorsing voor te krijgen. ..... Inconsequent? ... Natuurlijk niet. De straf die voor een overtreding / incorrect gedrag zou moeten staan verschilt per soort overtreding. Zoals hands (gemiddeld gezien) minder erg is dan een tackle waarbij je met 2 benen komt inzetten of een elleboogstoot. Zo is hysterisch schreeuwen naar een scheidsrechter weer minder erg dan naar een scheidsrechter spugen. Allemaal verschillende overtredingen die volstrekt logisch verschillend bestraft moeten worden.
|
|
|
PSV Oisterwijk Legende
Uit: Tilburg Vak: Oost - V Posts: 9022 Reg.: 9 december 1999 | En daarom is mijns inziens de straf ook totaal buiten proporties.
|
|
|
fansper Legende
Vak: - Posts: 6749 Reg.: 21 juni 2003 |
Ja omdat het na een speler was. Zoals ik al langer probeer aan te geven hebben scheidsrechters en spelers andere benaderingen. Dat is toch algemeen bekend of ben ik soms de enige persoon hier die dat weet?
Een scheids moet je nooit maar dan ook nooit aanvallen omdat je dan zwaar in de shit komt. Dan kunnen we wel leuk allerlei incidenten erbij gaan halen van speler naar speler, maar dat heeft toch 0,0 relevantie?
Kom maar met incidenten tussen speler en scheidsrechter. Dat vind ik veel interessanter omdat je zo kunt zien of de FIFA 1 lijn hanteerd.
Laat wel duidelijk zijn dat ik ook vind dat een jaar straf prima is, maar dan wel puur voor de competitie waarin het gebeurd. Maar dat is weer een ander discussie punt.
Tja lastige zaak mensen moeten inderdaad respect tonen voor de autoriteit. Tegelijk moet er begrip zijn voor zij die op hte voetbalveld door de chemie (adreneline e.d.) hun controle verliezen. Ik vind spugendan nog relatief onschuldig. Ik vind de relatie met de basis trouwens krom, want dergelijke mensen krijgen hun provileges door macht en niet door rechtvaardigheid.
Zij picken et niet als je hen spuugt, maar als je dat bij een ander doet is men gewoon te beroerd om consequent te zijn, dat is wat anders dan bij een gezagsdrager.
[Dit bericht is veranderd door fansper (op 5 september 2008 19:30:57).]
|
|
|
|
Juancho Legende
Uit: Zwolle Vak: - Posts: 16391 Reg.: 26 april 2002 | Ala, daar is iedereen het denk ik wel overeens dat straffen van een heel seizoen niet thuis hoort in het voetbal omdat je als voetballer niet kunt switchen van werkgever. Dat is natuurlijk absoluut zo en daar zal de FIFA zich toch ook eens over moeten gaan nadenken.
Maar tot dat moment staat het gewoon vast dat het aanvallen van een scheids op welke manier dan ook als een zware "overtreding" wordt gezien en dat zul je terug zien in de schorsing. Als je dat feit weet, ben je gewoon bijzonder dom als topvoetballer om een scheids in zijn gezicht te spugen. Dommer, dommer, domst.....
Waar ik echter nu even meer benieuwd naar ben is of er ook daadwerkelijk beelden van zijn. Want als "bewijs" achterwege blijft zou ik toch zeker in beroep gaan. Zeker als er geen andere spelers zijn die kunnen getuigen.
[Dit bericht is veranderd door Juancho (op 5 september 2008 19:29:34).]
|
|
|
Wageninger Jeugdspeler
Vak: - Posts: 42 Reg.: 30 januari 2007 |
quote: PSV Oisterwijk schreef:
En daarom is mijns inziens de straf ook totaal buiten proporties.
Dat snap ik wel, ik gaf dan ook aan dat het ook net zo goed een schorsing voor 10 of 20 wedstrijden zou kunnen zijn. Dat is mij eigenlijk allemaal om het even. Waar het mij om gaat is dat voor zo'n vorm van disrespect er een iets andere schorsing dan een wedstrijdje of 2 moet worden uitgedeeld. Of dat nu 7, 12 of 21 wedstrijden worden maakt niet uit. Het gaat om het signaal dat dit niet kan.... Misschien is een jaar inderdaad wel een beetje lang. 
|
|
|
WOENSEL Bankzitter
Uit: Eindhoven Vak: Oost - X Posts: 672 Reg.: 29 februari 2008 |
quote: Drs.Nimrod schreef:
Dus doping gebruik staat evenredig aan een scheids bespugen...
Neen...
Vergelijk het met iets anders bv de pliesie..
Spuug een van je medemensen op straat in zijn/haar gezicht en ervaar de gevolgen...
Spuug de pliesie op straat in zijn/haar gezicht en ervaar de gevolgen....
En zijn de gevolgen hetzelfde....nee toch...
De scheids en de spelers zijn twee verschillende dingen.
Gewoon dom van Rajko...
*edit*
Snap eigelijk niet waarom ik Nimrod gequote heb 
[Dit bericht is veranderd door WOENSEL (op 5 september 2008 21:00:52).]
|
|
|
Uit: Bergen op Zoom Vak: - Posts: 2814 Reg.: 20 augustus 2006 | Ik zal 20, 10 en zelfs 7 wedstrijden al overdreven vinden.
Wat is nou spugen?
Verder, sla ik de politie nog wel heel wat hoger aan dan scheidsrechters, andere situatie ook zoals ik al eerder uitlegde met werknemer/baas.
De emoties in het veld enzo..
Wat een zeikFifa. Maffioso's 
|
|
|
Juancho Legende
Uit: Zwolle Vak: - Posts: 16391 Reg.: 26 april 2002 | Dan onderschat je zo'n beetje als enige de rol van de scheidsrechter binnen een wedstrijd. Hij is de enige die tijdens een wedstrijd kan ingrijpen. Ik heb tenminste nog geen trainer, speler, fan of koffiejuf gezien die een kaart uitdeelde.
Wat ik wil zeggen is dat de rol van de scheids wel degelijk een hoge is. Hij heeft de leiding, of je dat nou wilt inzien of niet, over 22 speler en die gasten op de bank. Hij kan er iemand uitsturen, hij kan zelfs een wedstrijd laten staken. Dus hoezo is zijn rol niet hoog?
Medewerker/baas
voorbijganger/politieagent
speler/scheids
Mwah, ik vind dat aardige overeenkomsten omdat al die 2de gasten meer macht in handen hebben dan de eerste groep samen.
Dat weet je en is gewoon dom als je daar tegenin gaat.
Als ik aangehouden wordt door de politie op de weg terwijl ik bijv. enorm veel haast heb om bij een klant te komen. Tja, dan word ik ook emotioneel, dan krijg ik ook irritaties. Mag ik om die reden het goedpraten als ik de agent in zijn gezicht spuug?
|
|
|
Uit: Bergen op Zoom Vak: - Posts: 2814 Reg.: 20 augustus 2006 | Eens worden zullen we het niet. Het is gewoon een verhaal van hoe je de scheidsrechter inschat.
Ik vind het overschat te stellen dat zij de leiders van het voetbalveld zijn, ze houden toezicht en grijpen in indien nodig.
Scheidsrechters kunnen ook enorme klootzakken zijn en spelers uitschelden.
Dit is ook not fair. Ik vind scheidsrechters zeker niet bovengesteld aan voetballers.
Voetbal is een spelletje.
Daarom wil ik scheidsrechters niet vergelijken met politieagenten.
Ik snap jou redenering wel, maar ik kan bedrijven of het sociale leven niet vergelijken met een spelletje.
Een spelletje waar ik overigens heel veel van hou hoor 
|
|
|
Juancho Legende
Uit: Zwolle Vak: - Posts: 16391 Reg.: 26 april 2002 | Dat is mijn punt, je kunt de rol van een scheidsrechter niet inschatten omdat die rol zwart op wit algemeen bekend staat voor alle voetbalwedstrijden in Nederland.
Er is maar 1 persoon die een wedstrijd in algemene zin mag leiden. Nogmaals, ik heb nog geen trainer, speler of supporter iemand van het veld af zien sturen, de wedstrijd staken of een penalty zien geven. Er is maar 1 persoon die die bevoegdheden heeft en dat maakt zijn functie juist zo bijzonder en anders dan de 22 veldspeler.
Dit natuurlijk los van foute acties van scheidsrechters zelfs. Ook een politieagent of een baas heeft het wel eens mis ondanks zijn extra bevoegdheden 
|
|
|
PSV&WEST HAM UTD-FAN Legende Runner-up PSV Netwerk VoVo 2007/2008; meer prijzen
Uit: Helmond Vak: Zuidwest - GG Posts: 4074 Reg.: 19 juli 2003 | Ik kan het standpunt van Juancho goed volgen, want net zoals een politieagent is de scheidsrechter de gezagsuitvoerende macht binnen hun "werkgebied", alleen handelt de een naar 's lands wet ( agent ) en de andere naar de spelregels ( scheidsrechter ) van een sportbond, ook een wet met als doel de orde op het veld te handhaven.
Kortom: een agent wordt geacht dat hij op naleving van de spelregels controleert, zoniet, dan grijpt hij in, hij moet alles in goede banen leiden en in feite doet een scheidsrechter hetzelfde.
Hun posities zijn daarmee ook kwetsbaar, omdat ze vaak in ondertal zijn en als een soort van compromis krijgen ze een meer bijzondere status binnen hun samenleving.
Niks mis mee, andersom krijgen ze ook zwaardere sanctie, mochten ze buiten het potje pissen.
Dat Rajkovic een zwaardere sanctie krijgt dan Addo en Rijkaard destijds vind ik niet meer dan te billijken, al vind ik dat men dergelijke excessen richting tegenstander zelfs nog wel harder mag straffen dan 3 wedstrijden die Addo kreeg.
|
|
|
Erwin_FCT Regelmatige invaller
Vak: - Posts: 259 Reg.: 13 april 2003 | Goed, om maar weer eens verder te gaan met het stadion.. Er moet nog hard gewerkt worden voor aankomende zaterdag het stadion echt open gaat.
Maar dit ziet er alvast fraai uit.. Geen zorgen, ook in Vak P komen nieuwe stoeltjes zodat er geen rood kleurverschil meer is.

[Dit bericht is veranderd door Erwin_FCT (op 8 september 2008 15:13:00).]
|
|
|
Ranzige Ridder Internationale topspeler Derde plek PSV Quiz 2005/2006
Uit: Breda Vak: West - K Posts: 1162 Reg.: 17 februari 2004 | Mooie bordjesactie, alleen linksboven doen veel mensen niet mee
Wel mooi dat Twente de verkleurde stoeltjes ook vervangt. Kan PSV een voorbeeld aan nemen! Dat ding waar ik op zit is onderhand roze. Rood is ook een lastige kleur i.c.m. zonlicht.
|
|
|
Brabantia Nostra Vedette
Uit: Deurne Vak: Noord - U Posts: 1408 Reg.: 3 juni 2005 | Ook de panorama slides op de clubsite zijn erg vet. Klasse hoor, in 4 a 5 maanden een halve nieuwe ring op het stadion!
@Erwin_FCT:
Zijn nou de prijzen van seizoenskaarten veel gestegen voor het komende jaar?
[Dit bericht is veranderd door Brabantia Nostra (op 8 september 2008 22:32:48).]
|
|
|
Erwin_FCT Regelmatige invaller
Vak: - Posts: 259 Reg.: 13 april 2003 | Nee, mijne is 5 euro gestegen, maar dat doet ie de laatste jaren sowieso altijd. Ik heb 190 euro betaald voor mijn plekkie. Voor de nieuwsgierigen, onder de A van Vak P in het stadion 
Weet eigenlijk niet of dat duur is vergeleken met andere clubs. Mensen boven ons op de tweede ring betalen 220 euro.
|
|
|