PSV Netwerk
donderdag 23 oktober 2014 - 01:01                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

PSV Forums » Test en Help forum » Wiskunde vraagje

HR

Deze topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2 »

HR

Luctor et Emergo
Vedette

Vak: Oost - YY
Droomaankoop: -
Reg.: 28 augustus 2009

Ik moet voor wiskunde leren voor een SE, maar ik kom niet uit deze opdracht.

In een doos liggen 15 uiterlijk gelijke batterijen, waarvan er 5 leeg zijn. De andere 10 batterijen zijn nieuw. Judith pakt één voor één batterijen uit de doos totdat zij twee nieuwe heeft.
Bereken de kans dat

A:de eerste vier batterijen die zij pakt allemaal leeg zijn
B: de derde batterij die zij pakt de eerste is die nieuw is
C zij vijf batterijen moet pakken.

[Dit bericht is veranderd door Luctor et Emergo (op 5 februari 2013 20:54:09).]
HR
HR

Daniel_VB22
Regelmatige invaller

Uit: Eindhoven
Vak: Zuidoost - ZZ
Droomaankoop: Balazs Dzsudzsak
Reg.: 13 augustus 2012

quote:HR
Luctor et Emergo schreef:

Ik moet voor wiskunde leren voor een SE, maar ik kom niet uit deze opdracht.

In een doos liggen 15 uiterlijk gelijke batterijen, waarvan er 5 leeg zijn. De andere 10 batterijen zijn nieuw. Judith pakt één voor één batterijen uit de doos totdat zij twee nieuwe heeft.
Bereken de kans dat

HR
Oh shit.. Had ik allerlei berekeningen, heb ik de vraag verkeerd gelezen.. Kut wiskunde. :B

[Dit bericht is veranderd door Daniel_VB22 (op 5 februari 2013 21:34:01).]
HR
HR

tijn0
Legende

Uit: Apeldoorn
Vak: -
Droomaankoop: Nick Viergever
Reg.: 23 april 2008

Luctor et Emergo schreef:

HR

UPDATE
A --> die klopte al = leeg*leeg*leeg*leeg
B --> die klopte ook = leeg*leeg*nieuw
C --> die klopte niet = nieuw*leeg*leeg*leeg*nieuw + leeg*nieuw*leeg*leeg*nieuw + leeg*leeg*nieuw*leeg*nieuw + leeg*leeg*leeg*nieuw*nieuwHR
Volgens mij:

A: Kans op 4 lege batterijen = 5/15 * 4/14 * 3/13 * 2/12 = 0,36%

B: 5/15 * 4/14 * 10/13 = 7,3%

C: 5/15 * 4/14 * 3/13 * 2/12 * 10/11 = 0,33%

[Dit bericht is veranderd door tijn0 (op 8 februari 2013 10:02:54).]
HR
HR

belgianpsvfan
Bankzitter

Uit: Mol
Vak: Zuidwest - GG
Reg.: 29 juni 2011

De .

[Dit bericht is veranderd door belgianpsvfan (op 6 februari 2013 03:11:50).]
HR
HR

John Milton
Internationale topspeler

Reg.: 21 maart 2010

tijn0 schreef:

(...)

Volgens mij:

A: Kans op 4 lege batterijen = 5/15 * 4/14 * 3/13 * 2/12 = 0,36%

B: 5/15 * 4/14 * 10/13 = 7,3%

C: 5/15 * 4/14 * 3/13 * 2/12 * 10/11 = 0,33%
HR
volgens mij kloppen de eerste twee berekeningen maar de derde niet. De crux zit hem erin dat jij hier uitgaat van een specifieke volgorde (wat aleen bij de laatste keer zo is). het is dus de kans dat uit 4 grepen er slechts 1 nieuwe tussen zit (en hoe je dat berekent is te ver weggezakt) * 10/11

[Dit bericht is veranderd door John Milton (op 6 februari 2013 08:11:21).]
HR
HR

calciopoli
International

Uit: Amsterdam
Reg.: 15 januari 2007

John Milton schreef:

(...)

volgens mij kloppen de eerste twee berekeningen maar de derde niet. De crux zit hem erin dat jij hier uitgaat van een specifieke volgorde (wat aleen bij de laatste keer zo is). het is dus de kans dat uit 4 grepen er slechts 1 nieuwe tussen zit (en hoe je dat berekent is te ver weggezakt) * 10/11
HR
Klopt inderdaad. A en B kloppen, C niet. Als ze vijf batterijen moet pakken, betekent dit dat ze bij de eerste vier grepen 3 lege en 1 nieuwe batterij pakte. Dit kan op vier manieren (nieuw/leeg/leeg/leeg/nieuw, leeg/nieuw/leeg/leeg/nieuw, leeg/leeg/nieuw/leeg/nieuw, leeg/leeg/leeg/nieuw/nieuw). Deze vier mogelijkheden moet je volgens mij bij elkaar optellen. Je krijgt dan dus:

1. 10/15 * 5/14 * 4/13 * 3/12 * 9/11 = 0,015 (1,5%)
2. 5/15 * 10/14 * 4/13 * 3/12 * 9/11 = 0,015 (1,5%)
3. 5/15 * 4/14 * 10/13 * 3/12 * 9/11 = 0,015 (1,5%)
4. 5/15 * 4/14 * 3/13 * 10/12 * 9/11 = 0,015 (1,5%)

De kans is dan dus 0,015 +0,015 +0,015 +0,015 = 0,06 (6%).

Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar ik denk dat dit het goede antwoord is.
HR
HR

Luctor et Emergo
Vedette

Iedereen bedankt voor de reacties! :)
HR
HR

Klompje
Legende
Derde plek PSV Netwerk Battle 2007

Uit: Gent
Vak: Noord - SS
Reg.: 23 juli 2000

calciopoli schreef:

(...)

Klopt inderdaad. A en B kloppen, C niet. Als ze vijf batterijen moet pakken, betekent dit dat ze bij de eerste vier grepen 3 lege en 1 nieuwe batterij pakte. Dit kan op vier manieren (nieuw/leeg/leeg/leeg/nieuw, leeg/nieuw/leeg/leeg/nieuw, leeg/leeg/nieuw/leeg/nieuw, leeg/leeg/leeg/nieuw/nieuw). Deze vier mogelijkheden moet je volgens mij bij elkaar optellen. Je krijgt dan dus:

1. 10/15 * 5/14 * 4/13 * 3/12 * 9/11 = 0,015 (1,5%)
2. 5/15 * 10/14 * 4/13 * 3/12 * 9/11 = 0,015 (1,5%)
3. 5/15 * 4/14 * 10/13 * 3/12 * 9/11 = 0,015 (1,5%)
4. 5/15 * 4/14 * 3/13 * 10/12 * 9/11 = 0,015 (1,5%)

De kans is dan dus 0,015 +0,015 +0,015 +0,015 = 0,06 (6%).

Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar ik denk dat dit het goede antwoord is.
HR
Het ligt eraan hoe je de vraag interpreteert. Ze kan precies 5 batterijen moeten pakken of minimaal 5. In die laatste ga je ervan uit dat als je 6 batterijen pakt je er ook 5 gepakt hebt. In dat geval kom je op 7,3% uit.
HR
HR

calciopoli
International

Klompje schreef:

(...)

Het ligt eraan hoe je de vraag interpreteert. Ze kan precies 5 batterijen moeten pakken of minimaal 5. In die laatste ga je ervan uit dat als je 6 batterijen pakt je er ook 5 gepakt hebt. In dat geval kom je op 7,3% uit.
HR
Nee, want ze pakt batterijen totdat ze twee nieuwe batterijen heeft. Volgens mij is dat maar op een manier te interpreteren. Als ze vijf batterijen heeft moeten pakken, pakt ze dus bij de vijfde de tweede nieuwe.
HR
HR

Klompje
Legende

calciopoli schreef:

(...)

Nee, want ze pakt batterijen totdat ze twee nieuwe batterijen heeft. Volgens mij is dat maar op een manier te interpreteren. Als ze vijf batterijen heeft moeten pakken, pakt ze dus bij de vijfde de tweede nieuwe.
HR
Als ze eerst 4 lege pakt en daarna 2 nieuwe dan heeft ze toch ook 5 batterijen gepakt?
HR
HR

calciopoli
International

Klompje schreef:

(...)

Als ze eerst 4 lege pakt en daarna 2 nieuwe dan heeft ze toch ook 5 batterijen gepakt?
HR
Er staat toch dat "zij vijf batterijen moet pakken" en dat zij "pakt totdat ze twee nieuwe heeft"? Dan betekent dat voor mij dat haar opdracht (2 nieuwe batterijen pakken) pas voltooid is zodra ze de vijfde batterij heeft gepakt. In jouw voorbeeld heeft ze zes pogingen nodig om tot twee nieuwe batterijen te komen.
HR
HR

trixm
Legende

Uit: Nijmegen
Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: Adam Maher
Reg.: 4 maart 2006

Lol, misschien moet ik hier ook eens een casus gaan plaatsen :B
HR
HR

Klompje
Legende

calciopoli schreef:

(...)

Er staat toch dat "zij vijf batterijen moet pakken" en dat zij "pakt totdat ze twee nieuwe heeft"? Dan betekent dat voor mij dat haar opdracht (2 nieuwe batterijen pakken) pas voltooid is zodra ze de vijfde batterij heeft gepakt. In jouw voorbeeld heeft ze zes pogingen nodig om tot twee nieuwe batterijen te komen.
HR
Klopt, maar als ze er 6 heeft gepakt heeft ze er ook 5 gepakt. Vraag C is gewoon slordig geformuleerd zonder dat er "minimaal" of "exact" bijstaat.
HRHR
HR

calciopoli
International

Klompje schreef:

(...)

Klopt, maar als ze er 6 heeft gepakt heeft ze er ook 5 gepakt. Vraag C is gewoon slordig geformuleerd zonder dat er "minimaal" of "exact" bijstaat.
HR
Oneens. Er staat: "bereken de kans dat zij vijf batterijen MOET pakken". Aangezien ze pas ophoudt als ze twee nieuwe batterijen heeft, betekent dit dat ze de vijfde keer een nieuwe batterij pakt en daarvoor 3 keer een lege en 1 keer een nieuwe batterij heeft gepakt. Maar goed, ik ben het met je eens dat het duidelijker geformuleerd had kunnen worden :)
HR
HR

Luctor et Emergo
Vedette

Ik zal volgende week met de juiste antwoorden komen :cool
HR
HR

Klompje
Legende

calciopoli schreef:

(...)

Oneens. Er staat: "bereken de kans dat zij vijf batterijen MOET pakken". Aangezien ze pas ophoudt als ze twee nieuwe batterijen heeft, betekent dit dat ze de vijfde keer een nieuwe batterij pakt en daarvoor 3 keer een lege en 1 keer een nieuwe batterij heeft gepakt. Maar goed, ik ben het met je eens dat het duidelijker geformuleerd had kunnen worden :)
HR
Dat moet doet er niet toe. Ze MOET er namelijk 5 pakken omdat ze zonder de vijfde nooit aan de zesde geraakt. Ook als ze uiteindelijk door moet pakken tot 6 of 7 heeft ze 5 batterijen moeten pakken.

Laat ik het anders formuleren: Stel dat ze eerst 4 oude batterijen pakt. Dan MOET ze op dat moment toch de vijfde batterij pakken? Dat daarna ook nog een zesde volgt doet daar niks aan af.

[Dit bericht is veranderd door Klompje (op 7 februari 2013 16:12:15).]
HR
HR

calciopoli
International

Klompje schreef:

(...)

Dat moet doet er niet toe. Ze MOET er namelijk 5 pakken omdat ze zonder de vijfde nooit aan de zesde geraakt. Ook als ze uiteindelijk door moet pakken tot 6 of 7 heeft ze 5 batterijen moeten pakken.

Laat ik het anders formuleren: Stel dat ze eerst 4 oude batterijen pakt. Dan MOET ze op dat moment toch de vijfde batterij pakken? Dat daarna ook nog een zesde volgt doet daar niks aan af.
HR
Haha, eindeloze discussie. Ik lees het zo dat ze in totaal vijf batterijen moet pakken om haar opdracht te voltooien (namelijk twee nieuwe batterijen).
HR
HR

tijn0
Legende

John Milton schreef:

(...)

HR
Je hebt gelijk, ik heb de vraag helemaal niet goed gelezen, ik dacht dat ze één nieuwe moest. Heeft met die nCr en nPr functie op je rekenmachine te maken, als ik mij niet vergis. Dat is mij te lang geleden, maar je kunt natuurlijk alle mogelijkheden opschrijven en dan weet je het ook ;).

In ieder geval is het níet met terugleggen, zoals met een dobbelsteen. Je hebt gewoon een x-aantal combinaties, waarvan je er een paar wilt weten. 8 jaar geleden zou ik dit zo opgelost hebben, nu is het toch even nadenken.

Bereken de kans dat

A:de eerste vier batterijen die zij pakt allemaal leeg zijn B: de derde batterij die zij pakt de eerste is die nieuw is C zij vijf batterijen moet pakken.HR
A --> die klopte al = leeg*leeg*leeg*leeg
B --> die klopte ook = leeg*leeg*nieuw
C --> die klopte niet = nieuw*leeg*leeg*leeg*nieuw + leeg*nieuw*leeg*leeg*nieuw + leeg*leeg*nieuw*leeg*nieuw + leeg*leeg*leeg*nieuw*nieuw

[Dit bericht is veranderd door tijn0 (op 7 februari 2013 20:38:52).]
HR
HR

HJB
Legende

Uit: Tilburg
Vak: Oost - Y
Reg.: 1 september 2000

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 7 februari 2013 om 20:53:47.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  Lid van PSV Fans United   Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR
SIM schijnt een wiskunde wonder te zijn, jammer dat hij niet even de moeite neemt om je mee te helpen ;)
HR
HR

romarioforever
Basisspeler

Uit: Zuid-Hollandse Brabander
Reg.: 18 oktober 2000

Als filosoof vraag ik me af waarom Judith de uitdaging aan gaat?

A) Judith zit zich stierlijk te vervelen
B) Judith heeft een dwangneurose

Vragen, vragen, vragen...
HR
HR

tijn0
Legende

romarioforever schreef:

Als filosoof vraag ik me af waarom Judith de uitdaging aan gaat?

A) Judith zit zich stierlijk te vervelen
B) Judith heeft een dwangneurose

Vragen, vragen, vragen...
HR
Nou, ik denk dat ze gewoon een batterij nodig heeft voor een apparaat en dat ze er destijds niet over nagedacht heeft de oude van de nieuwe te scheiden ;).
HR
HR

SIM
Internationale topspeler

Uit: eindhoven
Vak: Noord - TT
Droomaankoop: Diego Forlan
Reg.: 8 september 2009

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 7 februari 2013 om 22:40:22.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  Lid van PSV Fans United   Lid van Supportersvereniging PSV   Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR

HJB schreef:

SIM schijnt een wiskunde wonder te zijn, jammer dat hij niet even de moeite neemt om je mee te helpen ;)
HR
Dank je HJB ja ik heb het ook druk gehad in de klas met de kinderen ivm de cito toets.Ja leraar in de wiskunde word je ook niet zomaar he?
Zoals ik alles lees denk ik dat C inderdaad niet klopt?
Kom morgen met de juiste oplossing :ja maar er lezen hier meer klasgenoten mee :huh

[Dit bericht is veranderd door SIM (op 7 februari 2013 23:47:35).]
HR
HR

ArneNilis
Talentje

Uit: IJsselstein
Vak: Zuid - FF
Reg.: 27 februari 2001

Kunnen jullie ook de kans uitrekenen dat PSV na vier gemiste kampioenschappen de vijfde keer wel het kampioenschap pakt? Of gaat de vergelijking met lege en nieuwe batterijen niet op?

:B :B
HR
HR

Swansea City AFC
International

Uit: Best
Vak: Oost - W
Reg.: 16 januari 2002

ArneNilis schreef:

Kunnen jullie ook de kans uitrekenen dat PSV na vier gemiste kampioenschappen de vijfde keer wel het kampioenschap pakt? Of gaat de vergelijking met lege en nieuwe batterijen niet op?

:B :B
HR
Heel scherp !!!
HR
HR

tijn0
Legende

ArneNilis schreef:

Kunnen jullie ook de kans uitrekenen dat PSV na vier gemiste kampioenschappen de vijfde keer wel het kampioenschap pakt? Of gaat de vergelijking met lege en nieuwe batterijen niet op?HR
Ik zie geen reden waarom dat niet kan, volgens dit model wordt PSV de volgende 11 jaar 10 keer kampioen ;).
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

PSV Forums » D - Overige Forums » Test en Help forum » Wiskunde vraagje

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

PSV Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

PSV Poll

Wordt Mark van Bommel ooit hoofdtrainer bij PSV?

Ja
Nee
Geen mening

HR

VoVo

Van de PSV-fans denkt 85,4% dat VVV Venlo wint van MVV. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om PSV Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina verwachten van PSV-Panathinaikos:

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!