| Poster | | Topic: Bestaat God? |  |
|
| voetballert | |
voetballert Geselecteerd voor Oranje
Vak: - Posts: 526 Reg.: 26 april 2006 |
quote: Kobe Bryant schreef:
(...)
Goede opsomming, goede conclusie (hoewel er over de conclusie te discussiëren valt).
Ik heb nog wel een ander negatief punt: Het conservatisme van de meeste geloven en gelovigen.
Uiteraard voelen de betreffende gelovigen dit vast niet zo maar als ik de paus over een verbod op condooms hoor of anderen (Jehovah's bijvoorbeeld) over een verbod op transplantaties om levens te redden dan breekt bij mij mn klomp.
Hoe is het mogelijk dat de mens a la 2007 dit soort uitvindingen en technieken nog afzweert? Waar staat in de bijbel dat condooms verboden zijn? Heeft God het zo gewild? Waarom heeft God de mens dan in staat gesteld en de wijsheid gegeven om deze wetenschap zo te ontwikkelen? Het gaat over mensenlevens die gered kunnen worden door een transplantatie en dit mag dan niet van het geloof. Iemand moet zichzelf maar zien te genezen hetgeen gewoon betekent dat die persoon dood gaat.
Onbegrijpelijk (maar ja, dit is de ratio die bij mij boven alles komt)
Ben ik met je eens. Je hebt gevoelsmensen die geen bewijzen nodig hebben maar meer hun 'instict' en gevoel volgen, en je hebt de rationele mensen die meer nadenken (dit bedoel ik niet op een lullige manier) en meer bewijzen willen. Ik denk dat je van beide walletjes de goede vruchten moet eten en niet teveel naar de ene hangen en de ander verwaarlozen.
|
|
|
Voske Regelmatige invaller
Vak: Noord - P Posts: 288 Reg.: 27 november 2006 | ik geloof in God, al helemaal na 29 april 2007....
|
|
|
Westlander Nationale topspeler
Uit: WESTLAND Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 732 Reg.: 3 juli 2002 |
quote: Voske schreef:
ik geloof in God, al helemaal na 29 april 2007....
Dat krijg je met zoveel christenen in je selectie 
|
|
|
Yacine International
Uit: Apeldoorn Vak: - Posts: 595 Reg.: 21 maart 2001 | |
|
quote: Kobe Bryant schreef:
(...)
Waar staat in de bijbel dat condooms verboden zijn? Heeft God het zo gewild? Waarom heeft God de mens dan in staat gesteld en de wijsheid gegeven om deze wetenschap zo te ontwikkelen?
De mens volgt de evolutie, dus wordt steeds slimmer door de jaren heen.
Condooms hadden ze in de tijd van de bijbel niet omdat de aarde toen bevolkt moest worden en dus hoe meer kinderen hoe beter.
Je leeft in een andere tijd, dus andere regels. Met de paus ben ik niet eens, condooms zijn nodig zeker in Afrika.
quote: Yacine schreef:
Dit zijn dingen die het geloof sterker en overtuigender kunnen maken. Dingen die in de Koran 1400 jaar geleden zijn geschreven maar recentelijk pas door de wetenschap zijn ontdekt:
http://www.morocco.com/forums/al-quran-coran/21783-holy-quran-science.html
Is dat ook kort samen te vatten in het Nederlands?
[Dit bericht is veranderd door Westlander (op 21 juni 2007 14:56:20).]
|
|
|
Yacine International
Uit: Apeldoorn Vak: - Posts: 595 Reg.: 21 maart 2001 |
quote: Westlander schreef:
(...)
Is dat ook kort samen te vatten in het Nederlands?
Nou, nee, maar er staat bijvoorbeeld dat de theorie van de "Big Bang" in de koran al is omschreven. 1400 jaar geleden al.
In de Koran staat ook al de juiste volgorde van het ontwikkelen van organen van embryo's
enz....
|
|
|
BouleQuiRoule Jeugdspeler
Uit: IJsselstein Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 32 Reg.: 20 augustus 2002 | Volgens mij gaat het hier nog steeds niet over de vraag of god bestaat....Dan moet je niet praten over wat mensen geloven maar argumenten zoeken voor of tegen het bestaan van een eeuwige hogere macht die ons geschapen zou hebben.
Het verhaal van de Koran is wel grappig, maar niet opvallender dan dat de oude Grieken (2000 jaar geleden) al dachten dat materie uit atomen bestaat of de kleurenleer van Goethe. Allemaal zaken die pas later ontdekt/bewezen zijn. Er staan vast ook veel zaken in de Koran die wetenschappelijk niet kloppen, het is gewoon als de profetiën van Nostradamus: je leest wat je wilt lezen. Volgens mij was Mohammed een geniale man, net als Aristoteles en anderen. Dat zegt niets over het bestaan van God. Tenzij er bewijs is dat Mohammed erg dom was, dan zou er misschien toch een reden zijn om te geloven dat God hem iets ingefluisterd heeft.
Ik denk dat er geen God bestaat om een heel simpele reden: God zijn heeft geen zin. Onsterfelijk en almachtig zijn betekent automatisch dat moraal niet bestaat, emoties niet bestaan, geluk ook niet. Alle emoties vinden uiteindelijk hun ookrsprong in angst voor de dood of de eindigheid van het leven, hoe je het ook wilt noemen. Alleen een God die zelfmoord kan plegen heeft zin, maar dat is geen God. Maar zelfs als er zo'n god zou zijn dan zou die logischerwijs niets om het lot van de mensen geven, mensen zijn voor een god volkomen irrelevant. Daarmee is die God ook voor mensen zinloos en zou kun je dus stellen dat hij niet bestaat ook als hij wel "bestaat". Dan kun je hoogstens zeggen "God is liefde" oid, maar dan is God slechts een symbool, geen God.
|
|
|
Uit: WESTLAND Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 732 Reg.: 3 juli 2002 | Ik heb nu een gedeelte van de filmpjes bekeken, had de reportage al een keer eerder gezien op tv, is ook alweer van een paar jaar geleden volgens mij.
Vincent Icke vind ik tot nu toe de meest opvallendste, omdat hij niet echt snugger overkomt. Gaat voornamelijk over het heelal en dat het heel WONDERLIJK in elkaar zit en dat hij nog nergens God is tegengekomen. Later voegt hij hieraan toe dat we maar een intelligente aap zijn en dat wij niet het HELE heelal kunnen begrijpen. En dus zal je God ook niet vinden, hij zit hoger dan wij denken. God zit in een andere dimensie die wij niet kunnen zien. Hij denkt ook dat God aan de knoppen zit in het heelal, dat is dus helemaal niet zo, zou ook niet weten waarom. God heeft de boel geschapen maar voert hij er heerschappij over uit.
Dan begint hij over vroeger dat christenen dachten dat de aarde plat was enzovoort enzovoort. Dat dacht iedereen vroeger dus niet alleen de christenen. Christenen zijn ook maar mensen die de aarde en alles daarom heen moeten ontdekken. Het zijn geen mensen die overal maar een antwoord op moeten hebben!
En de klapper van het hele betoog was wel dat de wetenschap hoger stond dan het geloof omdat je met een kapot mobieltje naar de reparateur gaat en niet tot God gaat bidden om het te laten maken. Net of christenen zoiets doen?
|
|
|
quote: voetballert schreef:
Kijk maar eens naar deze filmpjes, als je dit gezien hebt, kan ik me niet voorstellen dat je (nog) in een God gelooft:
Nou ik heb dat gevoel niet hoor, geloof nog steeds in God.
Hebben die mensen die nu aan het woord zijn geweest echt sterke argumenten gebruikt tegen het geloof.
Ik vond persoonlijk van niet maar misschien zie ik het verkeerd?
|
|
|
markske Legende
Uit: EINDHOVEN Vak: Zuid - FF Posts: 2069 Reg.: 14 februari 2002 | Wat denken de mensen van het ontstaan van de bijbel? Dat een Romeinse Keizer beslist wat er wel en niet in komt te staan?
Enkele getuigenissen die Jezus meer "menselijke" eigenschappen gaven zijn niet opgenomen. Daar was eergisternacht een mooie documentaire over op Discovery. Maar omdat het zo laat was ben ik de details (namen) vergeten.
|
|
|
Wilt Lid 2e elftal
Uit: Finland Vak: - Posts: 159 Reg.: 2 september 2006 | Ik denk wel dat God bestaat. Het leven is te wonderlijk en in potentie ook mooi om "toevallig" ontstaan te zijn. Het feit dat niemand precies rationeel kan bevatten hoe dat precies in zijn werk gegaan is doet daar niets aan af.
|
|
|
zieggezaggejantje Legende
Uit: eindhoven Vak: West - H Posts: 5371 Reg.: 24 augustus 1999 |
quote: Wat denken de mensen van het ontstaan van de bijbel? Dat een Romeinse Keizer beslist wat er wel en niet in komt te staan?
`
Ik denk dat dat nu juist het apparte of het mooie is van het hele instituut geloof.... Hoe is die bijbel in hemelsnaam ontstaan? Het is geen verhalenboek dat is gemaakt puur en alleen om de mens te vermaken, het is een boek dat denk ik in elke taal ter wereld wel is uitgebracht en dat bestaat uit verhalen die elk wel een boodschap hebben. Natuurlijk is het ook dan weer dat het maar net is wat je er in ziet of wat je er van wil geloven, maar er zitten heel wat verhalen in die op zich wel een kern van waarheid bevatten. De tien geboden zijn wellicht niet meer van deze tijd, maar je zou het ook kunnen zien als een aantal fatsoensnormen waar de mens zich aan kan houden om het hier op aarde allemaal een beetje goed te laten gaan. Ik heb ooit eens een boekje gekregen over de barmhartige samaritaan en het verhaal op zich heeft zeker een kern van waarheid.
Ik denk dat je de bijbel niet moet zien als een letterlijk iets maar meer als een soort van "handleiding" waarin je kunt tergugkijken als je op je levenspad met bepaalde "levensvragen" komt te zitten. Mits je er interesse voor hebt, er voor openstaat en in gelooft staat er op zich altijd wel wat in waar je wat aan hebt.
En hoe het is onstaan? In de loop der jaren stukje bij beetje, ik kan me niet voorstellen dat die ooit door een iemand bedacht en geschreven is...
|
|
|
BouleQuiRoule Jeugdspeler
Uit: IJsselstein Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 32 Reg.: 20 augustus 2002 | Ik zou wel willen weten wat mensen hier bedoelen met God:
1) heeft hij hemel en aarde geschapen en de mens naar zijn evenbeeld?
2) kan hij als hij wil direct ingrijpen in de wereld (eventueel tegen natuurwetten in)
3) is hij er alleen voor onze wereld? het heelal? alleen voor mensen?
4) is hij eeuwig/tijdloos/almachtig?
5) heeft hij een hel en een hemel geschapen?
6) kan hij dood / ophouden te bestaan?
7) heeft hij zelfbewustzijn (weet God dat hij bestaat?)
|
|
|
quote: BouleQuiRoule schreef:
Ik zou wel willen weten wat mensen hier bedoelen met God:
1) heeft hij hemel en aarde geschapen en de mens naar zijn evenbeeld?
2) kan hij als hij wil direct ingrijpen in de wereld (eventueel tegen natuurwetten in)
3) is hij er alleen voor onze wereld? het heelal? alleen voor mensen?
4) is hij eeuwig/tijdloos/almachtig?
5) heeft hij een hel en een hemel geschapen?
6) kan hij dood / ophouden te bestaan?
7) heeft hij zelfbewustzijn (weet God dat hij bestaat?)
1) Ja,volgens de bijbel.
2) God is almachtig dus hij kan ingrijpen als hij zou willen.
3) Ja, waar zou hij nog meer voor moeten zijn dan? Schepper van hemel en aarde.
4) Ja,
5) Ja, alleen is dan de vraag wat versta je onder hel, ik zou het niet precies weten.
6) Na de dood op aarde ga je verder in de hemel/hel en daar is geen dood meer. De dood zal naar mijn mening nooit op houden te bestaan hier op aarde.
7) Lijkt mij dat hij weet dat hij bestaat, anders zou je toch niet alles kunnen ontwerpen naar zijn hand
|
|
|
shamierke Vaste waarde in elftal
Uit: Amsterdam/Den Haag/Breda Vak: - Posts: 409 Reg.: 20 september 2002 |
quote: BouleQuiRoule schreef:
Ik zou wel willen weten wat mensen hier bedoelen met God:
1) heeft hij hemel en aarde geschapen en de mens naar zijn evenbeeld? ja
2) kan hij als hij wil direct ingrijpen in de wereld (eventueel tegen natuurwetten in) dat is mogelijk
3) is hij er alleen voor onze wereld? het heelal? alleen voor mensen? dat zullen we denk nooit weten, maar ik denk dat er genoeg andere, en meer dringende zaken zijn waar we mee ons kunnen bezig houden
4) is hij eeuwig/tijdloos/almachtig? Hij is de Alfa en de Omega, de eerste en de laatste
5) heeft hij een hel en een hemel geschapen? in principe wel, al weet ik hier ook niet het fijne van echter om een lang verhaal kort te maken heeft God ook Satan geschapen, als een van de engelen maar die zichzelf tot God probeerde te verheffen.. uiteindelijk is de Hel de plaats waar God niet is
6) kan hij dood / ophouden te bestaan? God is niet onderhevig aan de (natuur)wetten die Hij zelf heeft geschapen
7) heeft hij zelfbewustzijn (weet God dat hij bestaat?)]Jazeker, ik geloof niet in een Opperwezen wat inactief op de zijlijn toekijkt, maar een actieve Levende God die ons lief heeft
tot zover mijn moraal van het verhaal 
[Dit bericht is veranderd door shamierke (op 22 juni 2007 13:19:18).]
|
|
|
Delirious? Bankzitter
Uit: HiddinkTown Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 206 Reg.: 16 mei 2000 | |
|
zieggezaggejantje Legende
Uit: eindhoven Vak: West - H Posts: 5371 Reg.: 24 augustus 1999 | Op de vraag wie of wat god is heb ik een gast bij ons op de hospice ooit het volgende antwoord horen geven: god is het hoogste geweten in een mens.. Dat vond ik eigenlijk wel een mooie uitspraak .
|
|
|
hen-3 Legende
Uit: Eindhoven Vak: Zuid - A Posts: 3078 Uploads: 9 Reg.: 28 februari 2001 |
quote: zieggezaggejantje schreef:
Op de vraag wie of wat god is heb ik een gast bij ons op de hospice ooit het volgende antwoord horen geven: god is het hoogste geweten in een mens.. Dat vond ik eigenlijk wel een mooie uitspraak .
Inderdaad, geweldig. In mijn ogen heeft een homp klei geen geweten, dus die van jou klopt wel.
|
|
|
TZA Legende
Uit: NL Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 1804 Reg.: 28 november 2001 | deze discussie doet me denken aan een plaatje van de Ouderkerk Kaffers die ik ruim 10 jaar geleden nog beluisterde. Niet echt kwaliteitsmuziek, maar goed, gaat om de teksten.
[Dit bericht is veranderd door TZA (op 22 juni 2007 16:36:48).]
|
|
|
RaJitsu Legende
Uit: Den Bosch Vak: West - K Posts: 3432 Reg.: 4 mei 2000 |
(...)
Evolutie is geen geloof, er is namelijk bewijs
O ja? Laat eens zien dan? Evolutie is een theorie. Een aannemelijke weliswaar, maar nog steeds een theorie. Bewijs bestaat er niet voor. Hetzelfde geldt voor een hoop andere theorieën die in de wetenschap worden aangehouden (tekenschema's eletriciteitsleer, deeltjestheorie). Maakt op zich niets. Men kan er er wel verder op, en ook onwaarheden kunnen uiteindelijk leiden tot iets beters dan wat er nu is. Maar beweren dat een theorie, concrete waarheid is, kan natuurlijk niet.
Je zou namelijk kunnen zeggen dat er (sterker) empirisch bewijs is voor het bestaan van reïncarnatie. Feit is echter dat het minder aannemelijk is.
(...)
Het is bewezen dat walvissen op het land hebben geleefd (ze hebben zelfs stompjes waar vroeger pootjes gezeten hebben) maar in het water hadden ze meer overlevingskans, waardoor de walvissen die zich konden aanpassen overleefden.
Puur in theorie. Wie zegt dat die stompjes vroeger pootjes waren? Wie zegt dat die fossielen die gevonden zijn ook daadwerkelijk voorouders van walvissen waren? Waarom geen aparte soort? En waarom bestaan die zgn. voorouders niet meer? En waarom bestaat er wel verschillende apensoorten?
quote: Als je een donkere man hebt en hij krijgt kinderen met een blanke vrouw, en die kinderen krijgen ook allemaal kinderen met een blanke partner, dan zullen die kinderen steeds lichter worden.
Dit heeft niets met evolutie te maken, maar puur met genen. Daarbij moet je niet vergeten dat het niet exclusief die kant op werkt. Zat kinderen die een donkere ouder, maar zelf net zo wit als de andere ouder zijn.
quote: Waarom denk je dat in tropische gebieden de mensen donkerder zijn dan in koude gebieden? Heeft God dat zo bedacht? Nee, dat is evolutie, omdat bepaalde huidskleuren beter geschikt zijn in bepaalde omgevingen. Je kan toch niet zeggen dat wat ik hier zeg niet klopt??
Dat is niet per definitie evolutie, tenzij je wil gaan beweren dat mensen vroeger allemaal van een zeker ras waren, toen vertrokken naar gebieden waar geen mensen waren, en zich toen hebben aangepast aan de natuurlijke omgeving.
|
|
|
West Side United Meervoudig international
Uit: Tilburg Vak: West - J Posts: 1135 Reg.: 14 september 2006 | Als je na 29 april 2007 niet in 'god' bent gaan geloven, dan weet ik 't ook niet meer! 
|
|
|
Jurriaan Meervoudig international
Uit: Waddinxveen Vak: - Posts: 1008 Uploads: 42 Reg.: 16 september 2006 | Hoe verklaart men hier het ontstaan der aarde?
1 tip: De evolutietheorie klopt niet, voor de mensen die zich daar nog niet in hebben verdiept.
|
|
|
Hovles Toeschouwer
Vak: - Posts: 7 Reg.: 25 januari 2007 | De arme kerel die de evolutietheorie heeft bedacht heeft zich tot het christendom bekeerd op zijn sterfbed. Wat nou opvoeding, dat heet de Genade van God. En over dat mensen zich aanpassen aan hun leefgebied door evolutie: waarom is dat nou weer evolutie? God heeft ons lichaam zo gemaakt dat het zich aanpast aan de omstandigheden, zij het op lange termijn. Iemand die vanaf nu in het donker gaat leven krijgt opeens wat grotere ogen. Dat valt niet meteen onder evolutie.
|
|
|
hen-3 Legende
Uit: Eindhoven Vak: Zuid - A Posts: 3078 Uploads: 9 Reg.: 28 februari 2001 |
quote: Jurriaan schreef:
Hoe verklaart men hier het ontstaan der aarde?
1 tip: De evolutietheorie klopt niet, voor de mensen die zich daar nog niet in hebben verdiept.
Waar doel je dan op? Dat die van God wel klopt?
|
|
|
Jurriaan Meervoudig international
Uit: Waddinxveen Vak: - Posts: 1008 Uploads: 42 Reg.: 16 september 2006 | Mijn vraag is of iemand een andere theorie dan de evolutietheorie weet die enigszins mogelijk is.
Maar persoonlijk geloof ik inderdaad in de schepping.
|
|
|