| Poster | | Topic: Bestaat God? |  |
|
| voetballert | |
romario4wethoudervanjuine Legende
Vak: - Posts: 19912 Reg.: 24 mei 2001 |
quote: Dat is ook een mooie manier om dingen te verklaren inderdaad!
Ik refereer even terug aan mijn voorbeeld over de regen en Spanje...
Er is een voorbeeld van een primitieve stam (werkelijk gebeurd) die geloofden dat alles wat het opperhoofd (die als heilige man werd gezien) aanraakte, niet door de rest van de stam meer aangeraakt mocht worden, anders trof hen een vreselijk lot.
Op een dag vonden een paar stamleden voedselresten bij een verlaten kampvuurtje, en peuzelden die op.
De dag ging voor bij en alles was pais en vree...tot de beide stamleden terug kwamen in hun kamp en er achter kwamen dat de etensresten die zij hadden opgepeuzeld van het opperhoofd waren geweest.
De 2 werden spontaan ziek en zijn een paar dagen later overleden...
Maar we kunnen lang en breed praten, het is simpel zo: als jij dingen ervaart zoals jij ze ervaart en voor jou vallen ze te verklaren zoals jij ze verklaart...dan zijn ze voor jou gewoon waarheid!
Niemand die daar aan kan tornen, niemand!
Ik betwist echter wel of ze dan ook dé waarheid zijn.
|
|
|
Holly Hock Vaste waarde in elftal
Uit: Groningen Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 406 Reg.: 6 augustus 2003 |
quote: romario4wethoudervanjuine schreef:
Oh, maar dat zeg ik ook niet. Alleen worden dingen soms verklaard door te wijzen op 'toeval' en dat is zo ongeveer de grootste dooddoener die er bestaat, want daarmee kan je voor vrijwel álles een verklaring geven.
Ik wil dan ook de stelling deponeren dat de manier van verklaren door te wijzen op toeval in diepe zin hetzelfde is als de manier van verklaren door te wijzen op een goddelijk wezen (uiteraard met inhoudelijke verschillen, maar het gaat om de wijze waarop iets verklaard wordt). Volgens mij zijn ze allebei niet empirisch (voor zover dat zaligmakend is ) vast te stellen. De vraag die hieruit voortvloeit is dan ook: kan de evolutietheorie die gestoeld is op toevallige mutaties dan überhaupt 'bewezen' worden?
|
|
|
quote: De vraag die hieruit voortvloeit is dan ook: kan de evolutietheorie die gestoeld is op toevallige mutaties dan überhaupt 'bewezen' worden?
Op dit moment nog niet geheel sluitend, zij het dat ze inmiddels wel al "vrij aannemelijk" gemaakt kan worden.
Daar waar wél bewezen kan worden dat een aantal fundamentele zaken uit de Bijbel in ieder geval niet waar kunnen zijn.
Maar dat is een herkauwing van de discussie.
Mag ik eens een knuppeltje in een hoenderhokje gooien? Van een aantal Christenen die hier posten kan ik op basis van hun woonplaats vaststellen dat zij geografische gezien in gebieden wonen die redelijk bekend staan om hun doctrine.
Hebben jullie je nooit afgevraagd hoe jullie geloofswereld er had uitgezien als je, pak em beet in Dehli, Mekka of Rome geboren zouden zijn??
|
|
|
Demenkovets Legende
Uit: IJsselmuiden Vak: - Posts: 2869 Reg.: 8 april 1999 |
Zoals 'wij' de verklaringen omtrent dé waarheid van anderen weer betwisten. Zo zijn we inderdaad weer terug bij af
quote: Op dit moment nog niet geheel sluitend, zij het dat ze inmiddels wel al "vrij aannemelijk" gemaakt kan worden.
'Bijna' hebben we niks aan. Als je bijna scoort is het ook nog steeds mis, of het nou 5cm of 30 meter naast is.
quote: Mag ik eens een knuppeltje in een hoenderhokje gooien? Van een aantal Christenen die hier posten kan ik op basis van hun woonplaats vaststellen dat zij geografische gezien in gebieden wonen die redelijk bekend staan om hun doctrine.
Hebben jullie je nooit afgevraagd hoe jullie geloofswereld er had uitgezien als je, pak em beet in Dehli, Mekka of Rome geboren zouden zijn??
Als je bedoelt dat ik/wij op orthodox-christelijke grond woon/wonen (bible-belt)? Moet ik je teleurstellen, dat is hier niet het geval. Het hele orthodox-christelijke wereldje gaat dan ook volledig aan mij voorbij. Heb verder 7 jaar van mijn leven (18-25) in Groningen gewoond, dat ook niet erg bekend staat om zijn christelijke inslag. Kortom, genoeg gelegenheid om ook een andere kant van de maatschappij te zien. Niet dat ik daar meer levensgeluk bij ervoer, integendeel.
Mijn leven zou er ongetwijfeld anders uit hebben gezien als ik in één van de andere genoemde plaatsen was geboren, in een andersoortig gezin. Daarom is het een bijbelse opdracht voor christenen om zoveel mogelijk mensen van de christelijke boodschap in kennis te stellen. Wat ze er ver mee doen is eigen keuze/verantwoordelijkheid (helaas vergeten sommigen dat laatste nog wel eens, met alle gevolgen van dien).
Maar andersom: Hoe zou jouw geloofswereld er uit hebben gezien als die 'doctrine' (zoals je het zelf steeds zo noemt) jou van jongsaf aan met de paplepel was ingegoten?
[Dit bericht is veranderd door Demenkovets (op 6 juni 2008 18:37:22).]
|
|
|
quote: 'Bijna' hebben we niks aan. Als je bijna scoort is het ook nog steeds mis, of het nou 5cm of 30 meter naast is.
Gelukkig werkt het in de wetenschap zo dat men dus geen absolute claim legt alvorens men dus wel die 99,99999 dan wel 100% heeft.
Voorschrijdend onderzoek zal de laatste twijfels nog weg halen, maar tot die tijd moeten we het doen met " aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid".
quote: Als je bedoelt dat ik/wij op orthodox-christelijke grond woon/wonen (bible-belt)?
Nee dat bedoel ik niet, daarvoor woon je een paar dorpjes uit de koers.
Feit is echter wel dat het gebied waar jij woont Christelijk is.
Zoals de steden die ik noemde overwegen Moslim of bijvoorbeeld katholiek zijn.
Waar ik naar toe wil is het feit dat je herkomst en omgeving een hele grote rol spelen in je geloofskeuze.
Ik durft de stelling aan dat wanneer jij in Mekka zou zijn geboren en opgegroeid, jij nu overtuigd Moslim was.
Je hele doctrine had je die kant uitgestuurd.
Zoals voor de Russen voor de val van de muur het Westen een vijand was en vice versa. (vijand is in dit geval niet letterlijk bedoeld vwb de geloofsstromingen, maar om een punt te verklaren).
quote: Daarom is het een bijbelse opdracht voor christenen om zoveel mogelijk mensen van de christelijke boodschap in kennis te stellen. Wat ze er ver mee doen is eigen keuze/verantwoordelijkheid (helaas vergeten sommigen dat laatste nog wel eens, met alle gevolgen van dien).
Zoals alle geloofsovertuigingen die bijna op hun beurt weer hebben.
quote: Maar andersom: Hoe zou jouw geloofswereld er uit hebben gezien als die 'doctrine' (zoals je het zelf steeds zo noemt) jou van jongsaf aan met de paplepel was ingegoten?
Zoals nu!
Ik heb door erg veel reizen, lezen, leren met mensen uit alle culturen en geloofsstromingen te praten, het beeld gevormd wat ik hier probeer te verklaren.
Ondanks de doctrines in mijn vroege jeugd, ondanks de doctrines over 20 andere bepalende jaren in mijn leven.
En nee, met name die laatst genoemde 20 waren géén Katholieke doctrines, voor je dat (nog een keer) mocht vragen.
[Dit bericht is veranderd door romario4wethoudervanjuine (op 6 juni 2008 19:24:55).]
|
|
|
Fantomas Internationale topspeler
Uit: Maastricht Vak: - Posts: 1827 Reg.: 30 juni 2005 |
quote: Holly Hock schreef:
Dat is ook een mooie manier om dingen te verklaren inderdaad!
Nee, dat is de enige manier om dat soort gebeurtenissen te verklaren. Al 't andere is wishfull thinking.
|
|
|
quote: Fantomas schreef:
(...)
Nee, dat is de enige manier om dat soort gebeurtenissen te verklaren. Al 't andere is wishfull thinking.
En dan wordt gelovigen kortzichtigheid verweten 
|
|
|
Fantomas Internationale topspeler
Uit: Maastricht Vak: - Posts: 1827 Reg.: 30 juni 2005 |
(...)
En dan wordt gelovigen kortzichtigheid verweten 
Dus als ik andere verklaringen voor dat soort gebeurtenissen verwerpt om basis van 't feit dat er geen enkel bewijs voor is, ben ik kortzichtig?
Ongelooflijk.
|
|
|
quote: Fantomas schreef:
(...)
Dus als ik andere verklaringen voor dat soort gebeurtenissen verwerpt om basis van 't feit dat er geen enkel bewijs voor is, ben ik kortzichtig?
Ongelooflijk.
Van mij mag je het op toeval schuiven, hoor. Maar als ik zonder aanleiding de drang krijg om iemand die ik eigenlijk helemaal niet zo goed ken een bemoedigend sms'je/mailtje te sturen, die precies aansluit op waar diegene God om heeft gevraagd, dan vind ik dat 'bewijskrachtiger' dan te zeggen dat het toeval is, want daar is al helemáál geen bewijs voor. Dát vind ik inderdaad kortzichtig.
|
|
|
Vak: - Posts: 19912 Reg.: 24 mei 2001 | Holly Hock, tja als dit voor jou overtuigend bewijs van het bestaan van een God is, wie zijn wij dan om je dat af te nemen.
Wat mij in dit soort verhalen erg bevreemd, is het feit dat God dus blijkbaar op piepklein niveau wél ingrijpt en het op macro niveau maar een zooitje laat worden (om je eigen woorden maar eens te gebruiken).
|
|
|
fansper Legende
Vak: - Posts: 6392 Reg.: 21 juni 2003 |
quote: Van mij mag je het op toeval schuiven, hoor. Maar als ik zonder aanleiding de drang krijg om iemand die ik eigenlijk helemaal niet zo goed ken een bemoedigend sms'je/mailtje te sturen, die precies aansluit op waar diegene God om heeft gevraagd, dan vind ik dat 'bewijskrachtiger' dan te zeggen dat het toeval is, want daar is al helemáál geen bewijs voor. Dát vind ik inderdaad kortzichtig.
Toeval lijkt me inderdaad een nog zwakkere verklaring van iets persoonsgebonden dat met enige regelmaat voorkomt. Om echter een goddelijke interventie als aannemelijk te beschouwen gaat in mijn ogen ook erg ver. Er zijn miljoenen, wat zeg ik bijna 1 miljard Christenen en jij bent één van de weinige warvan ik een dergelijke gaven heb gehoord. Wellicht is hier gewoon een onbekend empatisch evolutionair proces gaande waarvan jij nog wij de aanleiding zien. Het is ook niet iets dat duidelijk gerelateerd is aan het boek.
Het lijkt mij dat je als gelovige toch uit moet kijken een strikt tre scheiding te maken tussen dat wat direct wetenschappelijk verklaarbaar is en de rest maar onder goddelijke interventie te plaatsen. Daarvoor is de groei van de wetenschap te groot.
|
|
|
Wat mij in dit soort verhalen erg bevreemd, is het feit dat God dus blijkbaar op piepklein niveau wél ingrijpt en het op macro niveau maar een zooitje laat worden (om je eigen woorden maar eens te gebruiken).
De mens heeft op allerlei manieren geprobeerd om niet te leven zoals God het hele leven bedoeld heeft. Beetje vreemd om God dan de schuld te geven dat Hij er een zooitje van maakt. Daarbij aangetekend dat ik heel veel dingen ook niet begrijp. Ik geloof dat God erg begaan is met Zijn schepping, maar er zijn twee partijen voor nodig om dingen wezenlijk te veranderen.
quote: fansper schreef:
Er zijn miljoenen, wat zeg ik bijna 1 2 miljard Christenen en jij bent één van de weinige warvan ik een dergelijke gaven heb gehoord.
Geloof me, er zijn er meer van . Ook heel veel niet inderdaad. Dat heeft dan o.a. weer te maken met dat heel veel mensen en/of kerkelijke stromingen zich niet zo goed raad weten met het werk van de Heilige Geest, waardoor deze schaapjes toch een groot aspect van het geloof missen. Ook geloof ik dat niet iedere christen er even open voor staat voor dit werk van de Geest, omdat dat dan al gauw 'zweverig' is.
quote:
Het is ook niet iets dat duidelijk gerelateerd is aan het boek.
Qua sms'jes en mailtjes moet ik je gelijk geven , maar er zijn wel degelijk dingen af te leiden die hierop wijzen. Kijk alleen maar naar wat Jezus deed (bijv. in Johannes 4). Ook de gaven van de Geest (in dit geval met name profetie) in 1 Korinthiërs 12-14 lijkt hierop te wijzen.
|
|
|
quote: De mens heeft op allerlei manieren geprobeerd om niet te leven zoals God het hele leven bedoeld heeft. Beetje vreemd om God dan de schuld te geven dat Hij er een zooitje van maakt.
Ik zei niet dat hij er een zooitje van maakt, maar er een zooitje van laat worden.
Waarom is er volgens jou tot 2000 jaar terug om de haverklap ingegrepen, loste het ene wonder het andere (nog grotere) wonder af.....en is het nu al 2000 radiostilte?
|
|
|
voetballert Geselecteerd voor Oranje
Vak: - Posts: 526 Reg.: 26 april 2006 |
(...)
Ik zei niet dat hij er een zooitje van maakt, maar er een zooitje van laat worden.
Waarom is er volgens jou tot 2000 jaar terug om de haverklap ingegrepen, loste het ene wonder het andere (nog grotere) wonder af.....en is het nu al 2000 radiostilte?
Inderdaad, god laat er maar een zooitje van worden. Als je vader bent, dan kun je ook niet verwachten dat je kinderen zichzelf opvoeden, dan moet je ook ingrijpen indien nodig. Als god ons gemaakt zou hebben, dan moet ie er ook maar verantwoordelijkheid voor nemen, in plaats van op z'n luie stoel te kijken hoe mensen elkaar afslachten etc. Als ie bestond had ie zich wel laten zien, of het is een heel vreemde vent.
Mensen in Europa geloven in Christus, kinderen geloven in Sinterklaas, Zimbabwanen geloven in de Zimbabwaanse regengod die het laat regenen, Mensen in het Midden Oosten geloven in de Koran of de Tora, in het Midden Oosten geloven mensen in meerdere goden met meerdere armen, vroeger geloofde men in Egypte in goden met dierenhoofden, in Europa dat Wodan met zijn kar voor de bliksem zorgde, dat Zeus naar de aarde kwam om chickies te scoren, in Amerika dat je moest offeren omdat anders de zon niet meer op kwam. Het grootste deel van deze godsdiensten kan al worden bestempeld als onzin. De zon komt tenslotte nog op ondanks gebrek aan offeringen, ik hoop dat je ook niet meer geloofd dat Sinterklaas niet bestaat, ik heb Wodan nog niet veel door de wolken zien racen als het stormt en ik zit in een vliegtuig. De andere godsdiensten die ik noemde zijn niet geloofwaardiger, maar je kan natuurlijk niet zeggen dat het niet waar kan zijn. Maar je hoort mij ook niet zeggen dat de Smurfen niet bestaan hoor. Of Aliens. Je weet maar nooit. Oh ja, dan heb je nog Scientologie, die geloven dat Aliens hier geesten naartoe hebben gestuurd, is dat niet een beetje naief om te geloven? Je gelooft dus wat je verteld wordt, dat maakt het dus niet echt betrouwbaar. Maargoed, als je steun en / of antwoorden nodig hebt, dan zit je met godsdienst goed.
|
|
|
(...)
Er is zeer zeker geen sprake van radiostilte. Er gebeuren vandaag de dag nog grote wonderen. Vele duizenden mensen zijn/worden genezen van fysieke en psychische ziekte. Maar dat wordt al gauw weggeredeneerd (bijv. door op toeval te wijzen), of gewoon genegeerd. Doet niets af aan de constatering dat het nog steeds gebeurt en op grotere schaal dan 2000 jaar geleden.
God heeft ons duidelijk de keus gelaten of we ons door Hem willen laten leiden of niet. Nogmaals, wiens verantwoordelijkheid is die zooi dan? God heeft daarnaast aangekondigd dat Hij eens een eind zal maken aan alle zooi, maar Hij wil dat iederéén gered wordt. Het christendom groeit nog steeds en zit dus nog niet op zijn hoogtepunt. Moet je nagaan hoeveel geduld Hij met ons heeft. Al 2000 jaar geeft Hij ons de kans om terug te keren, maar vooral in het westen proberen we Hem steeds hardnekkiger te weigeren. En dan met een beschuldigend vingertje naar God wijzen...sorry, maar dat vind ik nogal hypocriet.
quote: voetballert schreef:
Als je vader bent, dan kun je ook niet verwachten dat je kinderen zichzelf opvoeden, dan moet je ook ingrijpen indien nodig.
Zie je dat hier twee partijen zijn? Het kind moet zich ook op wÃllen laten voeden.
quote:
Je gelooft dus wat je verteld wordt, dat maakt het dus niet echt betrouwbaar.
Dream on...hier heb ik al genoeg over gezegd.
quote:
Maargoed, als je steun en / of antwoorden nodig hebt, dan zit je met godsdienst goed.
Waarom heb je dit topic dan geopend? 
|
|
|
quote: Er is zeer zeker geen sprake van radiostilte. Er gebeuren vandaag de dag nog grote wonderen. Vele duizenden mensen zijn/worden genezen van fysieke en psychische ziekte. Maar dat wordt al gauw weggeredeneerd (bijv. door op toeval te wijzen), of gewoon genegeerd. Doet niets af aan de constatering dat het nog steeds gebeurt en op grotere schaal dan 2000 jaar geleden
Holly Hock, ik heb gelezen dat dat onderandere en met name ook komt door
1) Gebedsgenezers
2) De heilige maagd Maria te Lourdes
Kan dat en klopt dat?
|
|
|
(...)
Holly Hock, ik heb gelezen dat dat onderandere en met name ook komt door
1) Gebedsgenezers
2) De heilige maagd Maria te Lourdes
Kan dat en klopt dat?
1) Door gebed kunnen inderdaad mensen genezen worden. Er zijn van die 'fulltime' gebedsgenezers die speciale genezingsdiensten organiseren. Persoonlijk ben ik niet heel erg fan van deze manier, maar ik ken mensen die bij zo'n dienst genezen zijn. Overigens ook mensen die niet genezen zijn en dat snap ook ik niet. Maar dat doet niets af aan het feit dat er mensen genezen worden.
2) Daar weet ik niet echt wat van. Ik ben niet Rooms en heb niet zo'n verstand van al die heiligen, relikwieën, bedevaartsoorden e.d. Ik geloof in de Drieëenheid Vader, Zoon en Heilige Geest en heb helemaal niks met bidden tot Maria of andere 'erkende' heiligen.
|
|
|
Vak: - Posts: 19912 Reg.: 24 mei 2001 | Nog een andere vraag dan;
Hoe verklaar je "wonderbaarlijke " genezingen onder atheisten of anders gelovigen?
|
|
|
Demenkovets Legende
Uit: IJsselmuiden Vak: - Posts: 2869 Reg.: 8 april 1999 |
Nog een andere vraag dan;
Hoe verklaar je "wonderbaarlijke " genezingen onder atheisten of anders gelovigen?
Ken je het verhaal van Mozes in Egypte? (de uittocht, ofwel Exodus?) De 'tovenaars' van de Farao deden ook wonderen. Die kwamen echter niet van God. Oftewel er zijn meer 'machten' die grote krachten bezitten en die op het oog goede dingen kunnen bewerkstelligen. God's tegenstander heeft ook grote macht en brengt mensen zo op een dwaalspoor en bij God vandaan (zie je wel, je hebt God er niet bij nodig). Vergelijk het een klein beetje met een garantiezegel op een apparaat. Gaat het apparaat stuk en je laat 'een mannetje' komen, kan het best gerepareerd worden. Het garantiezegel wordt echter verbroken, mocht er daarna weer wat mis zijn (of de reparatie was achteraf toch niet zo succesvol omdat dat mannetje prutswerk afgeleverd heeft, bleek later) heb je wel een probleem. Het garantiezegel is verbroken dus de garantie is vernietigd. Waar je dacht met een goedkope oplossing klaar te zijn ben je veel verder in de problemen gekomen. Terwijl je hem naar de oorspronkelijke producent terug had kunnen sturen en je vanwege die garantieregeling nog gratis reparatie had kunnen krijgen!
[Dit bericht is veranderd door Demenkovets (op 8 juni 2008 18:33:14).]
|
|
|
Vak: - Posts: 19912 Reg.: 24 mei 2001 | Oke Demenkovets dank voor je antwoord. Was een beetje het antwoord waar ik naar hengelde.
Ik vroeg Holy Hock waarom we al 2000 jaar van wonderen verstoken waren. Ik kreeg als antwoord dat er nog erg veel wonderen gebeuren, en daarbij refereerde hij aan "wonderbaarlijke " genezingen.
Inmiddels blijkt op basis van jouw posting dat ook onder die 'wonderen" weer een schifting moet plaats vinden.
Kunnen die genezingen niet ontspruiten aan persoonlijke wilskracht en/of puur geluk? Waar houdt toeval op? Waar is e.e.a het werk van duistere krachten en waar begint het werk van god?
Wie bepaalt wat, wat is?
[Dit bericht is veranderd door romario4wethoudervanjuine (op 8 juni 2008 18:39:45).]
|
|
|
Bleach Basisspeler
Uit: Nijmegen Vak: - Posts: 329 Reg.: 5 september 2000 | je kunt het wonderbaarlijke genezingen vinden, maar het is gewoon een resultaat van beperkte medische kennis. De ziektes zijn meestal niet 100% begrepen, de medicijnen zijn bijna nooit 100% begrepen en dat bovenop het menselijk lichaam, waarbij lang niet alle interacties bekend en begrepen zijn. Tjsa dan zit je er wel eens naast en kan iemand die opgegeven is gewoon weer blijken te genezen.
Het wordt pas wonderbaarlijk is het zaken betreft die wel helemaal bekend zijn. Onthoofding bijvoorbeeld, dat is namelijk echt ongeneeslijk. Als een onthoofd iemand weer opstaat en hersteld, kun je echt spreken over een wonder.
|
|
|
Kunnen die genezingen niet ontspruiten aan persoonlijke wilskracht en/of puur geluk?
Als bijvoorbeeld een been ter plekke aangroeit, terwijl daarvóór er een duidelijk verschil in lengte zichtbaar was, dan moet diegene wel een bijzondere mate van persoonlijke wilskracht of geluk hebben gehad.
quote:
Waar houdt toeval op?
Waar begint toeval? Op beide vragen lijkt het me lastig een antwoord te vinden.
quote:
Waar is e.e.a het werk van duistere krachten en waar begint het werk van god?
Wie bepaalt wat, wat is?
Ik heb de overtuiging dat wanneer om genezing gebeden wordt in de naam van Jezus Christus, dat het van God is. Dat is tenminste wat Jezus zelf zegt en vind ik niet onlogisch klinken.
|
|
|
quote: Ik heb de overtuiging dat wanneer om genezing gebeden wordt in de naam van Jezus Christus, dat het van God is. Dat is tenminste wat Jezus zelf zegt en vind ik niet onlogisch klinken.
Dus alle genezingen die ansich als "wonderbaarlijk" mogen worden aangemerkt en die niet op basis van gebed in de naam van jezus Christus gevraagd is, berusten op kwade krachten, toeval dan wel geluk.
Maar als er in gebed aan Allah of Budah om is gevraagd, wat dan?
|
|
|
voetballert Geselecteerd voor Oranje
Vak: - Posts: 526 Reg.: 26 april 2006 |
(...)
Ik heb de overtuiging dat wanneer om genezing gebeden wordt in de naam van Jezus Christus, dat het van God is. Dat is tenminste wat Jezus zelf zegt en vind ik niet onlogisch klinken.
Ik heb de overtuiging dat wanneer om cadeaus gebeden wordt in de naam van Sinterklaas, dat het van Sinterklaas is. Dat is tenminste wat mijn vader zelf zegt en vind ik niet onlogisch klinken.
|
|
|
quote: voetballert schreef:
(...)
Ik heb de overtuiging dat wanneer om cadeaus gebeden wordt in de naam van Sinterklaas, dat het van Sinterklaas is. Dat is tenminste wat mijn vader zelf zegt en vind ik niet onlogisch klinken.
Relaxed. Ga ik ook eens proberen. 
|
|
|