PSV Forums
 PSV Netwerk
PSV Forums
 Maatschappelijke Discussies
Bestaat God?
Reageer op deze topic
inloggen | registreer | ledenlijst | kalender | opstelling | pool | battle | vovo | mom | groepen | uploads | handleiding | zoeken | mijn home | home

Deze topic is open.
Deze topic bestaat uit 39 pagina's: « 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 39 »

Poster
Topic: Bestaat God? 
voetballert
Stelling: God of Darwin? (meer info)
God - 29.1%
Darwin - 70.9%

GOED ZAT
Legende

Uit: Utreg/Veldhoven/Lommel
Vak: Oost - W
Reg.: 5 december 2002
Gepost op 26 juni 2007 om 20:31:22.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

juriaan Jeanne-Louise Calment is 122 jaar geworden, houd hiermee jouw geloof in de bijbel op?

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.500,0VoVo: -Opstelling: -
Jurriaan
Meervoudig international

Uit: Waddinxveen
Vak: -
Uploads: 42
Reg.: 16 september 2006
Gepost op 26 juni 2007 om 20:35:16.         MSN: jurhoogendoorn@hotmail.com      Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Oke, 122, maar toch. Dat 7000 jaar geleden, toen de wetenschap nog nergens was, dit al is opgeschreven...

Keuze stelling: God

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.473,3VoVo: -Opstelling: incompleet
voetballert
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 26 april 2006
Gepost op 26 juni 2007 om 20:36:52.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
Jurriaan schreef:

Ik zal je even antwoorden: In de Bijbel staat dat God er altijd is geweest.

Wat ik wel opvallend vond is dit:
In Genesis 6 (eerste bijbelboek, geschreven door Mozes) vers 3 staat:

Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven.

En dat klopt inderdaad. Er is nog nooit iemand geweest die ouder dan 120 is geworden.

Oke, dus de heer heeft altijd bestaan en is zomaar ontstaan. Waarom geloven gelovigen dan niet dat er ineens een celletje was dat leefde?

quote:
Jurriaan schreef:

Oke, 122, maar toch. Dat 7000 jaar geleden, toen de wetenschap nog nergens was, dit al is opgeschreven...

Goh, knap hoor. Dat is hetzelfde dat ik nu zeg dat mensen nooit 150 jaar zullen worden, en dat er over 300 jaar iemand is die 154 wordt.

[Dit bericht is veranderd door voetballert (op 26 juni 2007 20:38:02).]

Keuze stelling: Darwin

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.500,0 (daag uit)VoVo: -Opstelling: incompleet
GOED ZAT
Legende

Gepost op 26 juni 2007 om 20:42:10.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Maar juriaan, volgens de bijbel heeft de heer de mens zo geschapen dat die maar 120 jaar kon worden. De manier waarop god de mens geschapen heeft volgens de bijbel klopt dus simpelweg niet.

Wel erg makkelijk om dan te zeggen maar toch knap dat hij in de buurt zat.

Geen stellingname

Help mods!
Jurriaan
Meervoudig international

Gepost op 26 juni 2007 om 20:49:03.         MSN: jurhoogendoorn@hotmail.com      Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Ook wel makkelijk om na 1 voorbeeld van waar het niet zo was te zeggen: ok, klopt dus niet.

Ik bedoel, Mozes leefde ong. 7000 jaar geleden. Dus nu zeggen dat je over 300 jaar 150 kan worden is niet hetzelfde voetballert. (bovendien zijn er geen aanwijzingen dat je maximale leeftijd verhoogd is de laatste jaren).
Want nu bestaat er ook de wetenschap. En als Mozes toen al heeft geschreven dat mensen niet ouder zullen worden dan 120. En dat gebeurt ook niet bij zoveel miljarden mensen, dan vind ik dat toch enigszins opvallend.

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.473,3VoVo: -Opstelling: incompleet
Westlander
Nationale topspeler

Uit: WESTLAND
Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 3 juli 2002
Gepost op 26 juni 2007 om 20:53:12.       MSN: mausdewestlander@hotmail.com    Lid van PSV Fans United   Lid van Supportersvereniging PSV       Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

We gaan te veel op details zitten denk.

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.432,3VoVo: -Opstelling: 4-4-2
romario4wethoudervanjuine
Legende

Reg.: 24 mei 2001
Gepost op 26 juni 2007 om 20:53:29.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Jurriaan, ik begrijp wérkelijk je punt niet.
Los nog van het feit dat de voortschrijdende medische wetenschap op termijn de overschrijding van de 120 mogelijk zal maken, zie ik de relevantie van je punt totaal niet.
Wat wil je er mee bewijzen???

Laat ik het je nog even anders stellen, als bijbelleek; het punt wat hiermee in de bijbel wordt gemaakt is dat god stelt dat de mens sterfelijk zal zijn.
De leeftijd in exactum is daarbij totaal niet relevant. In die tijd waren echter symboliek en cijfers zeer belangrijk.
De bijbel is doorspekt met (heilige) getallen die symbolische waarde hebben.

Maar nogmaals, we dwalen totaal af. Als jij middels dit soort uitspraken wilt bewijzen dat er een god bestaat, dan heb je een zwakke case wat mij betreft.

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.500,0VoVo: -Opstelling: incompleet
Jurriaan
Meervoudig international

Gepost op 26 juni 2007 om 20:55:07.         MSN: jurhoogendoorn@hotmail.com      Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Heb alleen gezegd dat ik het opvallend vond.
Waarom ik er nu van beschuldigd wordt om hiermee te bewijzen dat er een god bestaat, mag joost weten.

Help mods!
Westlander
Nationale topspeler

Gepost op 26 juni 2007 om 20:57:12.       MSN: mausdewestlander@hotmail.com    Lid van PSV Fans United   Lid van Supportersvereniging PSV       Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Hieronder kun je een overzicht lezen van voorspellingen in de Bijbel.

- Mensen zullen steeds minder liefde hebben voor elkaar

- Men zal steeds minder waarde hechten aan Gods geboden

- Er zal steeds meer druk op mensen komen

- Natuurrampen en oorlogen zullen steeds vaker voorkomen

- Sekten en misleidende religies zullen als paddestoelen uit de grond schieten

- Er zal een toename zijn van kennis en onderzoek

- Wereldwijd zal de boodschap van Jezus steeds meer verkondigd worden

- Onder christenen zal de bovennatuurlijke werking van Gods Geest toenemen

- De wereldpolitiek zal streven naar globale politieke eenheid

- Er zal een wereldleider opstaan die enorme macht zal hebben

- Hij zal een digitaal betaalsysteem invoeren, waarbij cash overbodig wordt

- Na drie en een half jaar zal deze leider de christenen onderdrukken

- Er zal internationaal een ongekende toename zijn van christenvervolging

- Op zeker ogenblik zal Jezus alle gelovigen van de aarde wegnemen

- Daarna komt Jezus terug naar de aarde, waar Hij de antichristelijke wereldleider zal doden

- Duizend jaar lang zal Jezus de aarde besturen

- Na duizend jaar zal er een immens leger wereldwijd
opstaan van mensen die Jezus willen doden

- God Zelf zal dat leger in een oogwenk vernietigen door vuur

- De huidige planeet aarde zal samen met het heelal vernietigd worden

- God schept een nieuwe aarde, waarop er geen
ellende, leugen, onechtheid of verdriet meer zal zijn

- Mensen die kozen voor het kwaad, zullen samen met de onzichtbare kwade machten (satan, demonen,...) voor eeuwig in een vuurzee geworpen worden

- Zij die Jezus' liefde aanvaardden en God gehoorzaamden,
zullen voor eeuwig samen met Hem leven op de nieuwe aarde

Help mods!
Legende

Gepost op 26 juni 2007 om 20:59:38.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Ik kan hier zo een lijstje van Kwatrijnen in geinterpreteerde vorm neer zetten.
Als je het fair wilt spelen in de discussie, moet je hier de oorspronkelijke citaten neer zetten!

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.500,0VoVo: -Opstelling: incompleet
Jurriaan
Meervoudig international

Gepost op 26 juni 2007 om 21:01:10.         MSN: jurhoogendoorn@hotmail.com      Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Komen er aardig wat uit Openbaring in elk geval. Die over dat Duizendjarige Rijk (chiliasme), waarvan ik overigens denk dat dat niet al te letterlijk genomen moet worden.

Help mods!
Westlander
Nationale topspeler

Gepost op 26 juni 2007 om 21:07:12.       MSN: mausdewestlander@hotmail.com    Lid van PSV Fans United   Lid van Supportersvereniging PSV       Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
romario4wethoudervanjuine schreef:

Ik kan hier zo een lijstje van Kwatrijnen in geinterpreteerde vorm neer zetten.
Als je het fair wilt spelen in de discussie, moet je hier de oorspronkelijke citaten neer zetten!

Je bedoelt de bijbelteksten die erbij horen. Nou die zoekt Jurriaan wel even op
Ik heb er vanavond geen tijd meer voor.

Help mods!
Legende

Gepost op 26 juni 2007 om 21:24:39.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Ik bedoel inderdaad de bijbelteksten die erbij horen.
Hoewel we nu alweer veel te veel over de bijbelse boeg gaan voor de zuiverheid van de discussie.

Zal ik er eens een totaal onverwachte invalshoek tegenaan gooien?
De Zwitser Erich van Daniken, en in navolging van hem vele anderen, verdedigen de hypothese dat de aarde in het verleden regelmatig is bezocht door Aliens.

Zij wijzen daarbij oa op het feit dat er over de aarde verspreid op bepaalde momenten beschavingen ontstonden (en weer plots ten ondergingen) die naar die tijd over ontzagelijke kennis beschikten.
Ook verdedigen zij de stelling dat deze "buitenaardsen" hebben ingegrepen in het genetisch materiaal en daarmee dus de evolutie sprongen naar voren hebben geholpen.
Deaarbij hebben zij de mens deels gemodeleerd naar hun eigen voorbeeld.

Of ik dit geloof?
Nee.
Maar het is wel een vrij sterke case die ze maken met bewijs wat eigenlijk vele malen overweldigender is dan het bewijs wat de bijbel zou leveren voor het bestaan van een god.

Mijn punt?
Je kunt in deze discussie vele stellingen deponeren, uiteenlopend van er is een god want in de bijbel staat....tot de goden waren kosmonauten want .....tot er is geen god omdat.....
Feit, en enig feit is dat er op alle fronten van de vraag of er een god bestaat gewoon GEEN afdoende bewijs te leveren valt.

Geen stellingname

Help mods!
GOED ZAT
Legende

Gepost op 26 juni 2007 om 21:35:26.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
Jurriaan schreef:

Ook wel makkelijk om na 1 voorbeeld van waar het niet zo was te zeggen: ok, klopt dus niet.

Ik bedoel, Mozes leefde ong. 7000 jaar geleden. Dus nu zeggen dat je over 300 jaar 150 kan worden is niet hetzelfde voetballert. (bovendien zijn er geen aanwijzingen dat je maximale leeftijd verhoogd is de laatste jaren).
Want nu bestaat er ook de wetenschap. En als Mozes toen al heeft geschreven dat mensen niet ouder zullen worden dan 120. En dat gebeurt ook niet bij zoveel miljarden mensen, dan vind ik dat toch enigszins opvallend.

Oei weet je wel wat je nu zegt, naast het feit dat deze verklaring recht tegenover jouw eerdere stelling( ondanks wetenschap heeft mozes nog steeds gelijk) staat.
Als reden dat de 120 jaar overschreden is: ja maar nu bestaat er wetenschap.
Dus ondanks de wil van god dat de mens niet ouder dan 120 jaar kan worden kan de huidige wetenschappelijke ontwikkeling die wil ongedaan maken?

Wat ik daarnaast enigszins jammer vind is dat je je punten die je erbij haalt volgens mij van redelijke 'propaganda'sites (je evolutieinformatie in ieder geval wel) hebt. Wat je daar leest neem jij meteen voor waar aan terwijl juist op dergelijke sites altijd veel onwaarheden staan.

Geen stellingname

Help mods!
voetballert
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 26 april 2006
Gepost op 26 juni 2007 om 22:12:52.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
Westlander schreef:

- Sekten en misleidende religies zullen als paddestoelen uit de grond schieten

Het Christendom is een sekte van het oorspronkelijke geloof in een God: Het Jodendom.

- Mensen die kozen voor het kwaad, zullen samen met de onzichtbare kwade machten (satan, demonen,...) voor eeuwig in een vuurzee geworpen worden

Zozo, dreigen dat je moet geloven, anders zul je eeuwig gestraft worden. Mensen die hiervoor gevoelig zijn zullen snel geloven.

- Zij die Jezus' liefde aanvaardden en God gehoorzaamden,
zullen voor eeuwig samen met Hem leven op de nieuwe aarde

precies doen wat de adel en geestelijkheid van je verlangt: Jezelf laten onderdrukken, want in de hemel wordt je toch wel beloond. Zoals Karl Marx zei: Godsdienst is de opium van het volk.

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.500,0 (daag uit)VoVo: -Opstelling: incompleet
Jurriaan
Meervoudig international

Gepost op 26 juni 2007 om 22:27:43.         MSN: jurhoogendoorn@hotmail.com      Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
GOED ZAT schreef:

(...)

Oei weet je wel wat je nu zegt, naast het feit dat deze verklaring recht tegenover jouw eerdere stelling( ondanks wetenschap heeft mozes nog steeds gelijk) staat.
Als reden dat de 120 jaar overschreden is: ja maar nu bestaat er wetenschap.
Dus ondanks de wil van god dat de mens niet ouder dan 120 jaar kan worden kan de huidige wetenschappelijke ontwikkeling die wil ongedaan maken?
Wat ik daarnaast enigszins jammer vind is dat je je punten die je erbij haalt volgens mij van redelijke 'propaganda'sites (je evolutieinformatie in ieder geval wel) hebt. Wat je daar leest neem jij meteen voor waar aan terwijl juist op dergelijke sites altijd veel onwaarheden staan.

Ik herhaal: er is nog altijd geen aanwijzing gevonden dat de maximumleeftijd omhoog zou gaan.

En die leer van die evolutietheorie, op die site stond inderdaad een foutje

Help mods!
Legende

Gepost op 26 juni 2007 om 22:40:26.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
Ik herhaal: er is nog altijd geen aanwijzing gevonden dat de maximumleeftijd omhoog zou gaan
Ik begrijp werkelijk niet waarom je nou juist zo'n wankel punt zo zwaar aanzet om je zaak te verdedigen.
Kijk naar de ontwikkeling in de groei van gemiddelde leeftijd over de laatste eeuw, tel daarbij op de medische progressie, de lifestyle verbetering, de groep van 100+ die sterk groeit (waardoor de kans op uitschieters alleen maar toeneemt in de kansberekeningen).
Kijk simpel naar het feit dat de 120 al is gebroken (dus als jij dan zó letterlijk wilt gaan, ben je op feiten al achterhaald.

Maar waarom is dit nu zo een wezenlijk element voor je????

Geen stellingname

Help mods!
Jurriaan
Meervoudig international

Gepost op 26 juni 2007 om 22:49:08.         MSN: jurhoogendoorn@hotmail.com      Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Ik herhaal wederom: heb alleen gezegd dat ik het wel opvallend vond.

En om in jouw terminologie over te gaan: ik begrijp werkelijk niet wat de zin was van je post. Wat wil je nu? de 120+ is inderdaad al doorbroken en dr zullen er wellicht nog wat volgen, maar dat interesseert me op het moment niet zo heel veel. Vond het alleen opvallend dat de grens ongeveer op 120 ligt, en dat dat dus al 7000 jaar geleden opgeschreven was.

[Dit bericht is veranderd door Jurriaan (op 26 juni 2007 22:49:47).]

Help mods!
GOED ZAT
Legende

Gepost op 26 juni 2007 om 23:02:16.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Is het relevant dan of de maximumleeftijd nog verder omhoog gaat? Het bewijs dat de mens niet zo gemaakt is dat 120 het maximum is is er toch al? Er is al iemand die schijnbaar sterker was dan de wil van god.

Dat er geen aanwijzing gevonden is klopt trouwens ook niet. De wetenschap schat de maximum leeftijd van de mens op 150 jaar. Daarnaast is het al mogelijk om met gentherapie de maximum leeftijd van simpele diersoorten en zelfs muizen te verlengen. Het is wachten tot deze technologie ook op mensen toepasbaar is.

Geen stellingname

Help mods!
TZA
Legende

Uit: NL
Reg.: 28 november 2001
Gepost op 26 juni 2007 om 23:20:05.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

dat krijg je dus als je bijvoorbeeld de bijbel letterlijk en tot in de puntjes gaat interpreteren. Dat doen vele moslims ook met de koran: letterlijk volgen. En ja, dan worden er weleens hoofden afgehakt en vrouwen gestenigd. Lijkt mij dat je iets wat duizenden jaren geleden is geschreven nu toch zeker niet meer kunt toepassen in het huidige leven?

Als we nou gewoon de bijbel zien als boek met verhaaltjes waar een ieder iets uit kan halen in plaats van te doen alsof het allemaal werkelijk gebeurd is of iets wat we allemaal letterlijk moeten nastreven....

Help mods!
BouleQuiRoule
Jeugdspeler

Uit: IJsselstein
Reg.: 20 augustus 2002
Gepost op 26 juni 2007 om 23:57:09.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Het leuke is dat je in deze topic toch wat meer te weten komt over de bijbel en het christendom. Ik heb ook nog twee vragen voor de experts:

- hoe lang duurde de schepping nou? moeten we die 6 dagen letterlijk nemen? Of kan het ook 6 miljoen jaar zijn?
- als de aarde vernietigd is en er een nieuwe aarde is voor alleen de goede mensen (hemel op aarde) worden er daarna nog nieuwe mensen geboren?

Geen stellingname

Help mods!
Jurriaan
Meervoudig international

Gepost op 27 juni 2007 om 00:10:17.         MSN: jurhoogendoorn@hotmail.com      Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

1. Ik denk dat de schepping letterlijk 6 dagen heeft geduurd, en daarna was er de rustdag.
2. Het is niet waarschijnlijk dat er nog nieuwe mensen worden geboren want er zullen ook geen huwelijken meer zijn dan.

Help mods!
BouleQuiRoule
Jeugdspeler

Uit: IJsselstein
Reg.: 20 augustus 2002
Gepost op 27 juni 2007 om 00:28:08.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Dank Jurriaan, maar dan lijken twee conclusies gerechtvaardigd:
- God kan ook geen ijzer met handen breken (6 dagen is toch echt werken..)
- het aantal mensen dat er ooit zal zijn/zijn geweest is eindig (dit ivm de eerdere discussie over de oneindigheid van god en de tijd die hij overhoudt naast het zich bekommeren om mensen)

Dat van die 6 dagen lijkt mij overigens juist niet letterlijk te nemen, ook al omdat voor god tijd niet echt relevant zou moeten zijn (bovendien is een dag een typische term van de aarde, dus voordat die er was bestond onze dag als tijdseensheid niet)

Geen stellingname

Help mods!
Faaz
Legende

Uit: Amsterdam
Reg.: 28 september 2000
Gepost op 27 juni 2007 om 02:37:15.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Bartlett quotes the Bible

[Dit bericht is veranderd door Faaz (op 27 juni 2007 02:40:11).]

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.500,0VoVo: -Opstelling: 5-4-1
RIO
Legende
Chatoperator

Uit: Amsterdam|Shanghai
Reg.: 19 februari 2000
Gepost op 27 juni 2007 om 04:37:06.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Respect voor God, 6 dagen voluit pompen, dat is mij nog nooit gelukt. Hij had wel 3 rustdagen in kunnen plannen ipv 1. Machtig.

Jurriaan, geloof jij in life after life (oh Jurriaan, geef me hoop!)?

Geen stellingname

Help mods!
Pool: -, Feyenoord-PSV MotM: -Battle-rating: 1.323,6VoVo: -Opstelling: incompleet

Deze topic is open.
Deze topic bestaat uit 39 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 »
Alle tijden zijn CET (Eindhoven).

Reageer op deze topic

Contact Admins | Voorpagina Forums | PSV Netwerk